שאלה:
יהודי בא לצאת מביתו בשבת, ונשבר המפתח בתוך הצילינדר באופן שא"א לשלוף ביד בדרך רגילה רק ע"י דחיפת סכין פנימה ולאט לאט לגרור החוצה. האם אין בזה משום תיקון בשבת, הלוא סו"ס לא היתה רגילות מבעוד יום?
תשובה:
בהחלט חשש נכון, וראה כאן מה שכתבנו בזה.
ראיתי ואכן. האם בכה"ג שהשכן יבעט בדלת והמפתח יעוף, יהה מותר באופן זה. שהלוא סו"ס בכה"ג שפיר הוי מתקן מנא.
בעיטה לא תתקן את הדלת אלא תשבור את המנעול, וזה גם אסור בשבת משום מקלקל.
לטענתו המפתח השבור היה תקוע באופן שאם היו בועטים, השבר היה עף החוצה.
באופן כזה זה לא מתקן מנא, כי דבר שנמצא באופן כה רפוי אינו מהווה קלקול בכלי.
כנראה הבנאדם משוחד. שוב שוחחתי איתו ע"כ ואמר לי שאם מישהו היה בועט כמה פעמים זה היה זז מהמקום. למעשה אמר לי ששאל את הרב אברהם בן חיים כמו"כ הרב יהודה נקי (בעל מעין אומר) ואמרו לו שמותר להוציא כי הדלת לא מקולקלת וזה רק "הסרת מונע" כי זה מקומו של המפתח. ולענין מוקצה טענו שזה כלאחר יד.
הכל תלוי זה בזה, אם זה יוצא בקלות אכן אין קלקול, ואם זה יוצא בבעיטה זה גם כלאחר יד, אבל שני הדברים לא רנאים לי נכונים ברמה הפרקטית, זה לא יוצא בבעיטה, ויש צורך בעבודה מן הסתם כדי להוציא כי זה שבור בפנים, ולכן אני חושש שיש בזה תיקון, לפעמים זה מצריך כלים ומיומנות, וממילא זה גם לא יוכל להעשות כלאחר יד.
בקיצור הכל לפי הענין.
מה ההבנה בזה שזה רק הסרת מונע אך הדלת לא נחשבת למקולקלת?
דבר שנשלף בקלות לא נחשב קלקול, כך הסברא הפשוטה. תאר לך שלא היה שם מפתח שבור אלא חתיכת נייר שצריך לשלוף ולהכניס את המפתח, גם היית רואה בזה קלקול? אבל שוב, בדרך כלל זו לא המציאות.
בדיוק כך אני חושב. ולכן אני מבין לפי התיאור שלו שאי אפשר לקרוא למפתח השבור בתוך היצילינדר-הסרת מונע ושהדלת נחשבת לתקינה. ולכן איני מבין טענת החכמים הנ"ל מכח מה התירו בנקל?
למעשה נראה שהכללים הובהרו. יישר כח
השאר תגובה