לתרומות לחץ כאן

מזוזה בין שני חדרים בבית

שאלה:

1.האם מבנה קבוע שנמצא באתר תשתית שאינו מאוכלס תמידי אלא כאשר ישנה תקלה מסויימת באתר, מגיעים אליו לתפעל את האירוע, ובחדר זה יושבים ואוכלים. כאשר יש תקלה, יכול להיות שיגיעו אליו כל יום קבוע למשך חודש או חודשיים ולאחר מכן שוב לא יהיו שם. האם חייב במזוזה? עם ברכה?
2.יש לי חדר מרכזי עם שני דלתות. דלת כניסה ראשית ודלת נוספת שמובילה לחדר שממנו יש יציאה החוצה. ז"א ישנה אפשרות להיכנס לחדר המרכזי מהחוצה גם דרך החדר הנוסף. בפועל כמעט ולא נכנסים דרך שם. איפה צריך לקבוע מזוזה בדלת שמחברת בין החדר המרכזי לחדר השני?
האם יש להסתכל על הדלת המחברת כדלת כניסה נוספת לחדר המרכזי כמו במרפסת שיש כניסה מבחוץ או כדלת יציאה?

תשובה:

שלום וברכה

1. יש לקבוע מזוזה בלי ברכה, וניתן להסתפק במזוזה פשוטה.

2. לגבי קביעת ה"ימין" במזוזה, יש לנו דירוג כזה: לימין הנכנס לחדר הפנימי, עיקר שימוש הפתח, היכר ציר. כלומר, אם אחד מהחדרים שביניהם הפתח הוא פנימי יותר, אין בעיה. במקרה שלך אין כזה דבר בגלל הפתח הפונה החוצה, ולכן נלך לפי השימוש העיקרי בפתח, ואני מבין ממך שעיקר השימוש בו הוא כניסה המחדר המרכזי לחדר הנוסף, כלומר ההתייחסות אליו תהיה כמו לחדר פנימי למרות היציאה החוצה. כאשר לא יודעין באיזה אופן משמש יותר נלך לפי היכר ציר, כלומר החדר שהדלת נפתחת לתוכו הוא החדר אליו נכנסים ולימין הנכנס אליו נקבע את המזוזה.

מקורות:

ראה שו"ע סי' רפט סעי' ג.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל