לתרומות לחץ כאן

קדיש ליהודי שבוחר לשרוף את גופתו

האם ניתן לומר קדיש ואל מלא רחמים בלווית יהודי שידוע שיישלח לשריפת גופה ויוטס לרוסיה ללא קבורה כדת וכדין?

תשובה:

שלום רב

גם אם הוא נקבר בקבורה כזו עפ"י בקשתו, כלומר הוא כופר בתועלת שבקבורה, עדיין ראוי לומר עליו קדיש.

מקורות:

ראה בשו"ע יו"ד סי' שמה סעי' א' "המאבד עצמו לדעת אין מתעסקין עמו לכל דבר ואין מתאבלין עליו ואין מספידין אותו". ומ"מ כתב החתם סופר (אבה"ע סו"ס סט) "ואף שמורגל שאין אומרים קדיש על המאבד עצמו לדעת, לא ידעתי לזה טעם הגון וכי מפני שלא עשה מעשה עמיו לא נצילנו מרדת שחת ומי לנו שאינו עושה מעשה עמיו כאבשלום ודוד המלך עליו השלום אמר עליו שבע פעמים בני כדי להעלותו מז' מדורי גיהנם. וכן אלישע (= המכונה "אחר") לא עשה מעשה עמיו ור' מאיר העלה עשן מקברו כדי להצילו מדינה של גהינום". עוד הוסיף, כי למרות שראוי לומר עליו קדיש. אין הוא יכול לומר קדיש על חשבון אבלים אחרים. וראה עוד בגשר החיים פרק כה אות ז'. ונראה שאין חילוק בין המאבד עצמו לדעת, לבין אדם שביקש לקברו בקבורה לא יהודית, בפרט שביקר רק על הקבורה ולא על אמירת הקדיש. אולם אין חילוק בזה, וגם הוא ביקש שלא לומר עליו קדיש, ראוי לומר עליו קדיש. וכמובן גם אזכרה בבית הכנסת, שזה בעצם מצוות ומעשים טובים (ברכות וכו') לעילוי נשמתו.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל