לתרומות מתנות לאביונים לחץ כאן

לתבוע אלמנה שהזיקה

שאלה:

שבוע טוב רב
יש לי שאלה בנושא חוקי/כספי. השכנה גרמה לתאונה ברכב שלי(חדש). היא אלמנה עם 3 ילדים. היא כבר הייתה מעורבת בכמה תאונות והביטוח שלה אמר לה שהם לא יחדשו לה את הביטוח אם אני תובע אותה. עדיין לא פניתי לתביעת תיקון. יש לי ברשותי לעשות את זה במוסך המקורי ולהשתמש בביטוח או להעביר את התיקון למוסך אחר על סך 5000 שקלים בלי ביטוח. מכיוון שהיא אלמנה אני לא יודע אם מותר לתבוע אותה או לבקש ממנה לשלם על התיקון או בכלל לא לבקש כלום. מה נכון לעשות? תודה רבה

תשובה:

שלום וברכה,

מצד הדין מותר לתבוע אותה או את הביטוח כיון שהיא הזיקה וחייבת לשלם על פי דין. אלא שבני ישראל רחמנים בני רחמנים, ואם יש לך אפשרות לוותר ולמחול לאלמנה עם שלושה יתומים, ודאי שכך ראוי לנהוג. ומותר לך גם לתקן את הנזק מהכסף שלך ולהפחית הוצאה זו ממעשרות, כיון שאם אתה לא תובע אותה הרי זו מצוות צדקה וההוצאה הזו של הצדקה מותר לך להפחית ממעשרות.

בהצלחה.

מקורות:

כתוב בפסוק (שמות פרק כב, כא) כָּל אַלְמָנָה וְיָתוֹם לֹא תְעַנּוּן פירש רש"י ומקורו במכילתא 'כל אלמנה ויתום לא תענון' – "הוא הדין לכל אדם, אלא שדבר הכתוב בהווה, לפי שהם תשושי כח ודבר מצוי לענותם". מבואר ברש"י שדין אלמנה ויתום שווה לכל אדם, וכל אדם אסור לצער, אלא שהם תשושי כוח ומצוי לענותם. ומכאן יש ללמוד לאידך גיסא שכשם שמותר לתבוע כל אדם כאשר הוא חייב לך כסף, הוא הדין שמותר לתבוע יתום ואלמנה, והתורה לא החמירה בהם יותר מכל אדם.

אלא שודאי אם יש לך אפשרות לספוג את הנזק ודאי שראוי מאוד שלא תצער אלמנה עם שלושה יתומים. ומותר לך לקזז הוצאה זו ממעשר כספים שודאי שצדקה גדולה שלא תתבע ממנה את מה שהיא חייבת על פי דין. 

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל