לתרומות לחץ כאן

יחס גדולי התורה להרצל ולציונות

שאלה:

שלום לכבוד הרב,
איך יכול להיות שמצינו שהרב קוק שיבח את הרצל שהיה בועל גויות ורשע

תשובה:

שלום וברכה

שאלתך היא שאל מורכבת, צריך להבין מאוד לעומק את הסיטואציה כדי להבין את נקודת החידוש או נקודת המחלוקת. בודאי הראי"ה קוק לא שיבח את מצבו הדתי של הרצל, ובודאי התנגד נחרצות לכל מה שייצג מבחינה זו! הנקודה היתה אחרת, באותם ימים, שלהי ימי הביניים ותחילת פריחת השוויון בין העמים, יהודי היה שווה פחות מבעל חי, דמו היה הפקר לכל, איש לא חשב שמגיע לו משהו או זכות כל שהיא, אפס אפסים. לכן, כאשר קמו אנשים ותבעו בגאווה ובעוז זכויות של עם, בעל הגדרה עצמית הדורש עצמאות וקיום לאומי, הנושא לא היה רק פוליטי או רק תכליתי, הוא היה שינוי גמור בכל התפיסה של העולם כולו אבל גם של העם היהודי עצמו שהיה מורגל במצבו הקשה, ולא חשב מחשבות כאלו בינו לבין עצמו, היה ברור לכל יהודי שהוא נתון למירמס וזהו… כמו שאמרו יותר משהיה הקב"ה צריך להוציא את ישראל ממצרים, היה צריך להוציא את מצרים מהיהודים… את הנקודה הזו שיבח, ולגבי זה נסובה המחלוקת איך להתייחס לענין. מצד אחד יש כאן דבר עצום שיכול להועיל מאוד ולשנות את כל הגישה לעם היהודי בעולם, מצד שני זה הכרה בגורמים משכיליים מתבוללים אנטי דתיים, זה גם התגרות באומות, היו גדולי עולם שהתנגדו בכל עוז, היו שתמכו, היו שהסכימו בלית ברירה לאחר מעשה ושיתפו פעולה בסגנון של לפחות להשפיע מבפנים במה שאפשר ובמה שנוגע לנו וכו' וכו'. אבל אף אחד משלומי אמוני ישראל לא העריץ דמות כזו בתור דמות, את האיש בתור אדם או בתור איש המייצג דרך תורנית או ערכית.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל