לתרומות לחץ כאן

כיריים אינדוקציה לבשר וחלב

שאלה:

כיריים אינדוקציה
יחידה של 6
רוצה לייחד 2 מתוך יחידה זו לחלבי
האם יש בעיה כי זה אותו גוף? או כל נקודה בפני עצמה באותו גוף?

תשובה:

שלום וברכה

בודאי יש בזה בעיה כיון שהמשטח הוא אחד ונחשב ככלי אחד. השימוש בכיריים אינדוקציה לבשר ולחלב הוא בעייתי ואסביר:

בכיריים גז בדרך כלל אם משהו גולש מהסיר זה יורד לתחתית שבה הסיר לא נוגע, ומה שמגיע לחצובה בדרך כלל נשרף באש הגז. לכן, למרות שהתחתית בחזקת טריפה זה לא גורם כל נזק [אלא שאם נפלה חתיכה רותחת שם לעיתים היא אכן נאסרת]. כאן מדובר במשטח אחיד שאם יש עליו שומניות של בשר למשל ואני מניח עליו סיר חלבי הבשר נבלע בו וזה אסור. כמו כן לא ניתן להניח שהבשר הבלוע נשרף ומתלבן כמו בגז כיון שהחום אינו גדול דיו. 

לכן, אם רוצים להשתמש לחלב אחרי בשר או להיפך, ראשית יש לנקות יסודי את המשטח, ולאחר מכן יש ללבנו ליבון קל, על ידי הנחת סיר ריק רחב מאוד על המשטח באותו מקום שרוצים להניח את הסיר החלבי, כדי שהתחתית תתחמם עד החום המירבי, באינדוקציה החום נוצר מהמגנטיות של הסיר, בלי סיר אין חום. ועדיין הטוב יותר לקנות לחלבי כירה חשמלית ניידת בין כך לא מבשלים המון חלבי, ובאינדוקציה להשתמש לפרווה ובשרי. יש גם משטח סיליקון שניתן להשתמש בו.

להשתמש בו זמנית לבשר וחלב יש להמנע בכל מקרה, כיון שאם יגלוש אחד הסירים בנקל יגיע לסיר השני ויגרום איסור.

מקורות:

אף שמדובר בזכוכית שנחלקו בה השו"ע והרמ"א בסי' תנא סעי' ד האם היה בולעת, כאן גם לספרדים יש להחמיר כיון שמדובר בזכוכית מחוסמת שיש בה הרבה חלקי מתכת שסבר המהרש"ם ח"א סי' נג שלכל הדעות היא נחשבת מתכת וצריכה הכשרה, וכן הורה הגר"מ אליהו זצ"ל להחמיר בזה גם לספרדים, וראה ציץ אליעזר ח"ט סי כו. אמנם יש חולקים ראה תבואות שמש סי' צב אבל אין להקל למעשה. בדעת הרמ"א יש דיון גדול בין הפסוקים אם זכוכית יש לה הכשרה או שדינה ככלי חרס, והגם שנהגו להקל שמועילה הכשרה, עדיין כאמור עדיף להמנע משימוש לחלבי ובשרי גם יחד.

הצטרף לדיון

4 תגובות

  1. אינני יודע מה יש שם למטה ואם יש בו ממשות ואם יש בו טעם שאינו פגום, עיקר כוונתי שזה לא פוגם את הסירים ואת האוכל המתבשל בהם.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל