לתרומות לחץ כאן

הצלת גוי בשבת

שאלה:

שלום וברכה,
רציתי לשאול אם יש לאדם שהתגייר הורים גויים שמתארחים אצלו בשבת וקורה לאחד מההורים איזה מצב רפואי מסכן חיים, האם זה נכון שאסור לבן היהודי להציל אותם אם זה כרוך בחילול שבת?
זה דבר מאוד קשה לעיכול… איך ניתן להבין זאת? ואם חלילה ההורה נפטר… זה יהרוס לגמרי את כל הקשרים עם שאר המשפחה…

אשמח לתשובה מפורטת אם אפשר
בתודה מראש.

תשובה:

שלום וברכה

ככלל אכן זה נכון שאסור לחלל שבת להצלת גוי, קרוב ואהוב ככל שיהיה.

הדרך היחידה להתיר זאת הוא רק באופן שיש חשש שעל ידי שאתה לא מחלל שבת יבואו לידי איבה, מה שעשוי לגרום שכאשר יהודי יזדקק לעזרת גוי הוא לא יקבל סיוע. זה בדרך כלל אמור לגבי רופא שנדרש להגיש עזרה והוא רואה שמדובר בגוי, שודאי אינו יכול להמנע מהטיפול, כי אז יוודע בעולם שרופא יהודי אינו מטפל בגוי וזה יביא לאיבה ולסיכון חיי יהודים, אבל כאשר לא קיימת סברא זו,יש להשתמט ולא להזמין עזרה.

מקורות:

ראה שולחן ערוך סי’ של סעיף ב, וראה שולחן ערוך יו”ד סי’ קנח וחושן משפט סי’ תכ”ה, ובמשנה ברורה סי’ ש”ל ס”ק ח’ על אופן הנהגתו של רופא הנדרש לעשות פעולה כזו, והחילוקים שיש בזה בין מלאכה דאורייתא למלאכה דרבנן המותרת במקרה שלו כדי שלא יבואו לידי איבה. וע”ע שמירת שבת כהלכתה פרק מ סעיף יז.

הצטרף לדיון

תגובה 1

  1. שמעתי פעם סברה נוספת להתירא, שכן אם חברי הצלה יסננו את הקריאות בשבת, מעבר לכך שהם יהיו חשופים לתביעות אזרחיות ופליליות, הם גם יאבדו את רשיונם, ולכן יש להחשיב זאת כהצלת יהודי.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל