לתרומות מתנות לאביונים לחץ כאן

ברכה על קביעת מזוזה לאחר בדיקתה

שאלה:

לכת"ר שלום וברכה ,

מה ההלכה כאשר אדם שולח מזוזה לסופר סת"ם לבדיקה ועוד באותו היום היא חוזרת מבדיקה והוא קובעה , האם לברך ?
האם יש הבדל אם מסר לסופר בלילה והסופר החזיר ביום המחרת בצהריים או כל שלא עברו כ"ד שעות אז אין לברך ?
האם ההלכה משתנה בעניין הברכה כאשר בוצע תיקון במזוזה ולאחר הבדיקה והתיקון היא מהודרת יותר או אפילו הוכשרה בעצם התיקון ?

תודה וכל טוב

תשובה:

כאשר מוציאים ומכניסים שוב את המזוזה באותו היום ומקפידים להכניס כל מזוזה למקומה הקודם ולא מחליפים בין החדרים, אין צורך לברך שוב, וכך ראוי לעשות, כלומר יש לתאם עם המגיה מתי הוא פנוי ורק אז להוציא ולתת לו שיבדוק ומיד יחזיר. אמנם אם מוציאים ומכניסים ביום אחר, יש לברך שוב. לכאורה, יום לא הכוונה שקיעה אלא שעבר לילה ובעיני הבריות זה יום חדש.

תיקונים קלים במזוזה לשם הידור לא מחייבים ברכה.

מקורות:

על כך שזה תלוי מתי מחזירים, ראה פתחי תשובה (שם סי’ רפט סק”א) שהביא מכמה אחרונים שהסתפקו באדם שמוריד את המזוזה לצורך בדיקה אם חייב ברכה כשהוא מחזיר אותה. ולמעשה כתב כי אם הוא מחזיר אותה מיד אין צורך לברך. ובערוך השולחן שם כתב כי כל עוד הוא מחזיר אותה באותו יום, אין צורך לברך. ונראה שלא השקיעה קובעת כאן אלא מה שאנשים מתייחסים לכך כבר כיום חדש, כלומר למחרת בבוקר.

על כך שבהחלפת מזוזה ממקום למקום ולא מחזירים אותה מזוזה מברכים שוב, ראה ס' האשכול [אלבק עמ' 195] והביאור על פי הרמ"א סי' ח סעי' יד, וכן נראה בביאור הלכה סו"ס כה, וראה מהר"ם שיק יו"ד סי' רפה ודעת קדושים רפט ד ושבט הלוי ח"ב סי' קנח. אמנם בשו"ת מהרש"ג ח"א יו"ד סי' נז כתב שזה תלוי במחלוקת הבית מאיר והמגן אברהם ביוצא לסוכת חברו אם מברך עליה, אמנם יש שחילקו שכן שם החיוב הוא בגברא והוא מקיים את מעשה ישיבתו בשתי הסוכות כאחת, משא"כ כאן שכל מזוזה היא מעשה מצוה חדש.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל