שאלה:
שלום רב, אני צריך הדרכה וביאור כדי לקיים את שש המצוות התמידיות:
ידוע שיש שש מצוות תמידיות:
להאמין בה’, שלא להאמין לזולתו, ליחדו, לאהבה אותו, ליראה אותו, שלא לתור אחר מחשבת הלב וראיית העיניים.
יש לי כמה שאלות:
א. שש מצוות אלו, אם אני חושב אותם כפי הנוסח הנ"ל (מילה במילה) אני מקיים את שש מצוות אלו? ואם לאו, אז איך צריך לחשוב (=איזה מילים לחשוב) כדי לקיים שש מצוות אלו?
ב. שאלה יותר כללית – האם כל מצוות לא תעשה, בכל רגע שאני לא עושה אותם, אני מקיים מצוות אלו, כלומר, האם אני מקיים בכל רגע ורגע עוד שס"ה מצוות? וכן האם מצוות עשה שאני מקיים אותם בכל רגע [כגון: ישוב ארץ ישראל (אדם שגר באר"י, לבישת ציצית, ישיבה בסוכה (בסוכות), וכמובן 4 מצוות העשה מתוך שש המצוות התמידיות הנ"ל וכן הלאה], אז בעצם אני מקיים בכל רגע עוד מצות (כמספר מצוות העשה שאני מקיים באותו רגע)?
ג. ועוד שאלה – מה פירוש המילה "לתור" הנ"ל?
תודה רבה מראש…
תשובה:
שלום וברכה
אם אתה מבין את משמעות המילים הללו אתה מקיים בכך שש מצוות אלו.
המצוות התמידיות כמו ציצית וישוב הארץ אכן אנחנו מקיימים אותם בכל רגע, אשרינו שזכינו.
עבירות לא תעשה אדם מקיים כאשר הוא נתקל בהן ומתגבר על עצמו ונמנע מהן.
שלא לחשוב מחשבות של חוסר צניעות או כפירה חלילה, ושלא להכשל בראיות אסורות.
עדיין לא מובן לי פירוש המילה "לתור" ו"תתורו" [לא תתרו כו'], כלומר, מה משמעות ושורש המילה "לתור" ו"תתורו"?
בהקשר לנ"ל – רק אם אני חושב על שש מצוות אלו ומבין רק אז אני מקיים אותם או שאני מקיים אותם ממילא בכל רגע גם אם אני לא חושב עליהן ומבין? וכן מצות "שלא להאמין לזולתו" ומצות "שלא לתור אחר מחשבת הלב וראיית העיניים" אם אני חושב על שתי מצוות אלו ומבין אז אני מקיים מצוות אלו שהרי אני לא נתקל בהם ונמנע ומתגבר ונמנע [כפי שכתב הרב למעלה]?!
לתור זה כמו לחפש, העין כל הזמן מחפשת ברים, הלב כל הזמן תר ומחפש אחר דברים זרים…
אדם לא יכול לחשוב כל הזמן על זה, אבל באיזה שהוא מקום זה מונח בהנהגתו ובתפיסת עולמו ודי בכך.
השאר תגובה