לתרומות לחץ כאן

חוויות רוחניות לאדם מהשורה – היתכן?

שאלה:

שלום,
אני בן 20 ויש לי חוויות רוחניות מאד חזקות כמעט כל יום. היו לי הרבה מאד חלומות שהתגשמו בדיוק כמו שהיה בחלום, התעלויות רוחניות מאד חזקות וזה דברים "קטנים" יחסית לדברים יותר מתקדמים שאני אפילו לא רוצה לכתוב. שאלתי אנשים שלמדו תורה ומן הסתם גם עבדו על המידות עשרות שנים והם לא מרגישים שום דבר. ואני לא מצליח להבין איך אני מרגיש והם לא. מבחינה תורנית למדתי אולי סדר אחד של משנה בבקיאות ובקושי תנ"ך. אני יודע מספר מועט של דפי גמרא טוב וכמה עשרות דפים בבקיאות, עוד כמה דברים וזה הכל. מבחינת המידות אני כועס הרבה, ולא כעס טוב של קדושה אלא כעס מהסוג הכי נמוך של גאווה. אני לא אוהב לתת ולעזור לאנשים וזה גם בגלל גאווה וצמצום. כשאני נותן זה בעיקר כי לא נעים לי לסרב ומה בעצם יחשבו עלי אם אסרב ואני יכול לעשות רשימה ארוכה של מידות רעות שיש לי. וזה באמת ככה, לא כדי להצטנע פשוט כדי להראות את המצב. באמת שרוב המידות שלי לא טובות ויש בתוכי המון גאווה מהסוג הכי גרוע. למען הסר ספק אני כותב בפעם השנייה שבאמת ובתמים המצב המידותי שלי גרוע ביותר המון שנים וזה לא איזשהי ענווה, הצטנעות או משהו אחר אלא באמת המצב המידותי שלי שאני מודע אליו.
אז אחרי הסקירה הלא מחמיאה הזאת… איך יכול להיות שלי יש את החוויות האלו ולאחרים שאמורים להיות במצב לאין ערוך יותר מתקדם ממני ובגיל הרבה יותר מאוחר ממני אין?
תודה וסליחה על האריכות

תשובה:

שלום וברכה ידידי,

אני מסכים לגמרי עם הניתוח החכם והכנה שניתחת, כלומר, לא יתכן שאדם שנמצא במצב רוחני נמוך או סטנדרטי, יהיה נבחר על ידי השגחה העליונה להיות בעל רוח הקודש או לקבל גילויים רוחניים וכו'. התופעה שאתה מתאר אסביר לך את דעתי לגביה, רק בראשית הדברים אני רוצה לחדד שהיא כלי עצום ונפלא כדי להתקדם בעבודת ה' ואינני בא לבטלה חלילה! אין ספק בעיני שלא מדובר בכל הנ"ל, אלא ברגש מפותח, מודעות רגשית ויכולת לחוות חוויות ואת החיים בכלל ברמה רגשית, בשילוב כח דמיון מפותח שהוא אחד הכלים האנושיים החזקים ביותר. בעלי חיים נעדרי חוש דמיון, האדם נישא על כנפי הרוח, וזה אגב אחד הכוחות החזקים שמביאים אותו למקומות מאוד טובים, אם הוא רק מנתב את זה נכון. כלומר, אתה לא מקבל גילויים שמימיים, יש בה יכולת לחוות את עצמך, את הנפש שלך את העולם שסביבך ברמה הרבה יותר מורגשת וסוערת.

ועכשיו, בידך הדבר לאן אתה לוקח את זה! יש לך יכולת להשתמש בזה ככלי עצום להתקדמות בעבודת ה', להעמיק יותר באמונה ובעבודת ה ובעבודת המידות שהזכרת וכו', שהרי המודעות שלך לרוח חזקה מאוד, דומה הדבר לקלות היחסית שלנו לחזור בתשובה בימי אלול שאנחנו בהתעוררות מאשר בימים רגילים, ולעומת זאת [וכמו שלצערנו יש שעשו ועלתה בידם…] יש לך את היכולת להשתמש בזה חלילה לצד הרע… אינני יודע כמה כריזמה יש לך, אבל יש אנשים שחווים את העולם כמוך, שלקחו את זה למקום של שרלטנות גדולה מאוד, ומפילים בפח אנשים תמימים שנסחפים אחרי הסערה הרוחנית הזו, רואים בהם אנשים מרוממים, והם מנצלים אותם ואת כספם, ומתגדלים על ידי תמימותם ועוד אינני רוצה להרחיב בדבר… ולכן, דוקא בגלל הכח הזה שלך, שהוא ככל כשרון אנושי מובלט, דבר שניתן להשתמש בו, תנצל אותו לטוב בלבד! ראשית, להתרומם בעצמך, אתה יכול להגיע למעלות גבוהות תפילה ובאמונה ובמידות טובות, ככל שתקיע יותר במודעות הרוחנית ופחות בלהתגאות ביכולותיך, ושנית לרומם אנשים סביבך, אבל רק מתוך ידיעה עמוקה ומודעות כנה לכך שלא מדובר ברוממות רוחנית אלא אלא בסוג של כשרון רגשי.

בנוגע למה שציינת לגבי החלומות התשובה אגב זהה, אדם חולם מהרהוריו ביום זה אמרו חז"ל, טבעי שחלומות הקשורים למתרחש יתגשמו בחלקם הגדול, אלא ש99% מהאוכלוסיה לא זוכרים את חלומותיהם, או לא מייחסים להם חשיבות והם נשכחים מיד, ואתה בגלל הנקודה הרגשית שלך ואולי עוד דברים פיזיולוגיים הקשורים לערות שלך בשלבי השינה השונים, כן זוכר וכן מייחס חשיבות, וממילא אתה מודע לכך שחלקם הגדול מתגשמים בצורה זו או אחרת. לכן אני מציע דוקא לנקודה זו לא לייחס כל חשיבות.

ברכה והצלחה ושבת שלום.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל