לתרומות לחץ כאן

לבטל עסקה בגין איחור בהספקה

שאלה:

לקוח שהזמין עבודה אצל בעל מלאכה, וסיכם עמו שיקבל את המוצר בעוד חודש, והבעל מלאכה איחר את השלמת המוצר ולא מסר לו אלא רק חודשיים וחצי אחרי כן. הלקוח טוען שעקבות זאת נגרם לו נזק בעסק שלו, ולכן רוצה לבטח ולא ליטול את החפץ מבעל המלאכה ולא לשלם לו. האם מותר לו ע"פ הלכה? והאם הבעל מלאכה חייב בנזקים שגרם ללקוח כמ"ד דאומן שנשכר חייב בגרמא?

תשובה:

שלום וברכה,

מוצר שהגיע באיחור יכול הלקוח לבטל את העסקה. ולכן מותר ללקוח לבטל ולא לקחת את המוצר שהזמין.

בעל המלאכה לא חייב לשלם על נזקים שנעשו ללוקח בעקבות האיחור.

בהצלחה.

מקורות:

כתב הב"ח סימן רלב ד"ה אין מחשבין כתב שאם קנה חפץ או קרקע שהיה צריך לזמן מסוים, והמוכר עיכב את המקח והביא אחר זמן, והלקוח טוען שאינו צריך את המקח לאחר זמן, יכול הקונה לבטל את המקח, שלא קנה ע"ד שימתין את המקח לאחר הזמן. ומכאן יש ללמוד שאם הזמין מוצר שהיה צריך לעכשיו, והמוכר עיכב את המקח, יכול הקונה לבטל את העסקה, ולא חייב לקנות.

ראיה נוספת יש להביא מדברי הנתיבות סימן קצ ס"ק ז בשם הח"מ והב"ש סימן קכ שאם לא שילם על המקח ואין בידו לשלם מיד המקח בטל, ולא אומרים שהמקח קיים והדמים הם חוב עליו. וכ"כ במחנ"א קניין מעות סימן יב. מכאן יש ללמוד גם להיפך שאם המקח לא ביד המוכר לא נאמר שיש חוב על המוכר להעמיד את המקח, אלא המקח בטל. ולכן מוכר שלא העמיד את המקח בזמן ואין הלוקח צריך את המקח לאחר זמן, המקח בטל ומחזיר המוכר את הדמים.

הבעל מלאכה שלא העמיד את המקח בזמן אינו חייב לשלם על הפסדים שיש ללקוח בעסק, משום שאחריות האומן הוא בדבר שנשכר ולא על הממון של הלקוח, ולכן הפסדים שנעשו ללוקח בעסק לא חייב האומן. 

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל