לתרומות לחץ כאן

אורך הפיאה

שאלה:

שלום רב.
מדוע מחמירים באורך השיעור ( וכן ראיתי באתר שלכם) 3 מ"מ??
ש כאן ס"ס,
ספק כרמב"ם, שבפיאות הראש לא אסר 'בכעין תער'
וספק שמרן פסק כמוהו (דרכי תשובה שם)
וספק שהשיעור הוא בכלל, כדברי הרב גנצפריד
בספרו קיצור שו"ע בסימן קע, א, שהאורך הוא בכל דהו (גם שנשאר רק 'זיפים')

תשובה:

שלום וברכה

יש טעות מוחלטת בכל הנושא הזה שנקרא ספק ספקא… לצערי זה מתפשט והולך וזה בעיני ביטול כל עולם הפסיקה היהודי… בעצם לפי הכיוון שאתה מציע ויש שמציעים, בכל ספק של שאלה הלכתית, או כל נושא שאי פעם קיימת בו מחלוקת כל שהיא, אם זה נושא דרבנן נלך להקל, ואם זה נושא דאורייתא נארגן עוד צירוף של מחלוקת וזה יהיה ספק ספקא ושוב נקל, ואפשר לסגור את כל עולם הפסיקה. אין צורך ללמוד שום סוגיא לעומק, לא צריך להכריע בשום נושא וגם לא לברר את המנהגים, פשוט להחזיק תוכנה טובה של ספרים ולמצוא את החולקים הנדרשים… אבל זה כמובן לא כך! אם השו"ע כתב להחמיר במספרים כעין תער אז זו פסיקה ואנחנו מחמירים, ואם הכריעו גדולי הדורות שצריך לכוף שערה לראשה אז כך ההכרעה גם אם יש חולקים. ועוד יש להאריך בנושא זה הרבה.

הצטרף לדיון

2 תגובות

  1. מעבר לכך שיש כללים רבים בס"ס וביניהם שהספקות יהיו שקולים וכאן הם במפורש לא שקולים שהרי בכל אחד מהם ההכרעה והמנהג לחומרא, אני חושב שהבעיה היא יותר מכך וכמו שהסברתי, בעולם הפסיקה יש הכרעות, ולא כל דבר שיש בו מחלוקת נשאר לעד "פתוח".

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל