לתרומות לחץ כאן

שותף שרוצה למכור את חלקו ולצאת מהשותפות

שאלה:

דן, יעל ומיכל רכשו במשותף מגרש בצפון וביום 1.1.2015 נרשמו בלשכת רישום המקרקעין כבעלים של המגרש בחלקים שווים. הם רכשו את המגרש מאחר וסברו כי שוויו יעלה במידה ניכרת עם השנים. השותפים חתמו על הסכם שיתוף הקובע כי איש מהם לא ימכור את חלקו במגרש ללא הסכמת השותפים האחרים, ההסכם נרשם אף הוא בלשכת רישום המקרקעין. המגרש גודר, אך השותפים לא עשו בו שימוש. ביום 1.1.2023 נפגשו השותפים. לאור עליית שווי המגרש, דן ומיכל רצו לבנות על המגרש בית ולאחר מכן למכור אותו למרבה במחיר, ואילו יעל רצתה שהמגרש יימכר כפי שהוא, ללא בניית הבית. יעל סבורה שלצורך בניית בית נדרשת השקעה רבה, וכי עד אשר תסתיים הבנייה מחיר המגרש יכול לרדת. א. האם דן ומיכל יכולים להחליט על בניית הבית גם ללא הסכמתה של יעל?
ב. לאור חילוקי הדעות, האם יעל יכולה למכור את חלקה ללא הסכמתם של דן ומיכל?

תשובה:

שלום וברכה,

אם מראש קבעו שרכישת המגרש למטרה שהמגרש יתייקר ואז ימכרו את המגרש, מותר ליעל למכור את חלקה לאחרים ולהרוויח את העלייה של המגרש. אם דובר מראש שמטרת רכישת המגרש גם כדי לבנות עליו בית, מותר לשני השותפים לכפות על יעל שלא תמכור את השטח שלה ותשתתף עמהם בבנייה של הבית. 

אם לא רכשו בסתם, מותר ליעל, והמתינו כמה שנים, מותר ליעל למכור את חלקה.

למרות שיש תנאי ששום שותף לא ימכור את חלקו לאחרים, הכוונה רק בתוך זמן השותפות ולא כשמגיע זמן חלוקת השותפות. ולכן מותר ליעל למכור את חלקה ולהרוויח.

בהצלחה. 

מקורות:

ראה שו"ע סימן קעו סעיפים יד – יח.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל