לתרומות לחץ כאן

ויכוח בהדלקת מזגן – מתי הולכים לפי הרוב?

שאלה:

בביהמד"ר וכן בכל מקום ציבור שקר לאחד או ליחידים ולרוב הציבור חום וכן להיפך כגון שלמיעוט חם ולרוב הציבור קר והמיעוט רוצים לסגור החלון או מזגן האויר או לפתוח הקיטור או להיפך לסגור הקיטור או לפתוח המזגן וכן כל כיוצא בו מי צודק? והאם יש חילוק אם הוא בימי החורף או בימי החום?

תשובה:

שלום וברכה,

בכל ויכוח בין אנשים יש ללכת אחרי הרוב. אבל בדבר שמקובל בכל העולם, המיעוט יכול לכפות על הרוב. ולכן בויכוח האם להדליק מזגן בימי הקיץ החמים, המיעוט יכול לכפות על הרוב להדליק מגן – מאחר ובכל העולם מקובל להדליק. וכן בחורף בימים קרים המיעוט יכול לחיי את הרוב לסגור חלונות ולהדליק חימום. בדבר שלא נוגד את הסבירות הולכים אחרי הרוב.

בהצלחה

מקורות:

בשו"ע סימן קסג סעיף א מבואר שהמיעוט יכולים לכפות על הרוב לבנות לעיר דלתות ובריח לנעול את הדלתות. ובהמשך הסעיף מוזכר שאם יש ויכוע בין אנשי הקהילה הולכים אחר הרוב, ולכאורה סותר לתחילת הסעיף? והתשובה לכך, שדברים שמקובלים לעשות כמו שער לשמירת העיר, לא יכולים לסרב משום שזה חלק מתנאי השותפות, ולכן גם המיעוט יכול לכפות על הרוב. אולם בדבר שלא מחויב בתנאי השותפות שאינו דבר הכרחי לעיר, בדבר זה הולכים אחרי הרוב. וכמו כן במזגן בימות הקיץ החמים, מזגן הוא דבר שמקובל בכל מקום, ולכן המיעוט יכול לכפות על הרוב. אבל אם יש וויכוח על הטמפרטורות, או שהוויכוח על ימים שלא כולם מדליקים, בזה הוכלים אחרי הרוב.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל