לתרומות לחץ כאן

סיר דגים שנתחבה לתוכו כף בשר שאינה כשרה

שאלה:

שלום,
יש לי סיר דגים שהוא שלי ואימא שלי(לא שומרת כשרות) הכניסה בטעות לשם כף שלה לערבוב אחריי שהכף הזאת הייתה דקות לפניי זה בתבשיל בשרי בכלים שלה שהם לא כשרים
האם עליי לזרוק את הסיר דגים או יש דרך להגעיל אותו(אין לי סיר גדול להכניס בו את הסיר דגים).

תשובה:

שלום וברכה

אני מניח שהבשר שלה אינו ממש לא כשר, אלא שאינו בכשרות מהודרת, ומה שבלוע בכלים שלך מאכלות אסורות אולי חלב וכדומה, מן הסתם זה לא בן יומו, כלומר היא לא בישלה חלבי בסיר הזה ב24 שעות האחרונות, כך שאם אני צודק בזה שאין לנו ידיעה שנעשה מאכל אסור בסיר הזה ב24 שעות האחרונות, וכן בכף הזו, ניתן להניח שהכף הזו לא הבליעה טעם אסור בסיר שלך והוא כשר.

אם את יודעת שנעשה שם מאכל אסור ב24 שעות האחרונות, יש להגעיל אבל לא לזרוק, ניתן למצוא עצה אבל תכתבי לנו תחילה את העובדות.

לגבי הדגים עצמם, במידה והיה רוטב בשר על הכף, צריך שיהיה פי שישים בדגים כנגד אותו רוטב [ואני מניח שיש], כי גם בשר ודגים יחד אנחנו לא אוכלים [זאת מבד החשש לגבי עצם כשרות הרוטב]. יש אמנם שהחמירו בדגים ובשר שאין ביטול בשישים אולם להלכה נהגו להקל בכך.

מקורות:

בט”ז סע’ קטז ס”ק ב כתב שחמירא סכנתא מאיסורא ואין הדגים בטלים בשישים, אולם, הש”ך וכנסת הגדולה שם כתבו שמועיל ביטול בשישים, וכן דעת רבים מהאחרונים, ראה שבות יעקב ח”ב סי’ קד, חתם סופר יו”ד סי’ קא חוות יאיר סי’ סד, מהרש”ם ח”ג סי’ רפח ועוד רבים. אמנם בלקט יושר עמ’ 6 מובא שהתרומת הדשן החמיר בזה

 

הצטרף לדיון

2 תגובות

  1. תודה רבה על התשובה.
    הבשר כשר, הכלים של אימא לא כשרים.
    האם הסיר עצמו הופך לבשרי?והאם אני שאוכלת מהסיר הזה לרוב יכולה להשתמש בו להבא או שעליי להביא סיר חדש מהחנות?

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל