לתרומות לחץ כאן

טבילת כלים של מלון / מכירת כלים לגוי כדי לפוטרם מטבילה

שאלה:

מלון שרוכש עכשיו כלים חדשים, האם יש חובה לטבול אותם? מדובר על כמות גדולה מאד של כלים (כמה אלפים) שהטבילה מורכבת. השאלה היא האם יש היתר למכור את הכלים לגוי בכדי למנוע טבילה?

תשובה:

שלום וברכה

לגבי חיוב טבילת כלים של מלון ראה כאן השיטות השונות ולמעשה נהגו לטובלם.

לכתחילה אין להשתמש באפשרות זו של הקנאת הכלי לגוי כדי לפוטרו מטבילה כשיש חיוב ברור לטובלו, מכיון שכשאחר כך משתמש בקביעות בכלי נהיה זה שוב כשלו ומתחייב טבילה, המכירה היא הערמה בעלמא. ניתן להשתמש באפשרות זו רק כשיש ספק בחיוב הטבילה וכדומה, וכן בכלי חשמל גדולים המחוברים לקרקע שבלאו הכי לא ברור חיובם ואין דרך לטובלם, ראה כאן תשובה לענין טבילת כלי חשמל, וכאן לענין טבילת קומקום חשמלי.

 מקורות:

בדרכי תשובה סי' ק"כ ס"ק קי"ב הביא עצה זו להקנות הכלי לגוי כשיש ספק בחיוב הטבילה בשם שולחן גבוה, וכן ברע"א ריש סי' ק"כ הביא עצה זו לגבי יורות גדולות, וכן השולחן ערוך סי' שכ"ג סעיף ז' כתב עיצה זו לענין שימוש בכלים לא טבולים בשבת, אך כתב המשנה ברורה שם ס"ק ל"ה בשם הט"ז שלאחר שבת צריך להטביל את הכלי כיון שלבסוף יהיה נשקע תחת ידו והוי כשלו, ויש הסוברים שצריך לטובלו בברכה, והגרש"ז כתב שאם מתכוון לקנותו שוב במוצאי שבת לעולם לכולי עלמא חייב טבילה בברכה.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל