לתרומות לחץ כאן

המשך- אחות שחוזרת לביתה ע"י גוי

שאלה:

כתבתם שאין לאחות לחזור לבית שלה, בשבת, אחרי שגמרה משמרת
גם ע"י גוי.
אבקש להאיר שבספר נתיבי אברהם, הוכיח מגדולי הדור שמותר.
ולכן שאלת השואל נשארה: האם מדין 'שביתה', יש בעיה?

53. מותר ל'אחות' שעובדת בבי"ח, לחזור לביתה בשבת ע"י נהג גוי.
הסבר: דעת הרמב"ם בתשובות שכאשר אין דין של רה"ר ויש רק כרמלית, אז גם איסור תחומין הוא דרבנן, וכ"כ הכל-בו (הביאם הבית יוסף בסימן תד). וכ"פ 'שו"ע הרב' , שו"ת זרע אמת וקרית ספר . ולמרות שיש חולקים כדברי הביאור הלכה , מ"מ אם רוצים שיהיו לנו 'אחיות' יראות שמים יש להקל, כיון שבנוסף, התוספות כותבים שלדעת הרשב"ם מותר להיות בספינה אף שעומדת לצאת מחוץ לתחום כי האדם 'לא עושה מעשה', וכל שאינו עושה מעשה אין בזה איסור תחומין, וכ"כ הרמב"ן , ונראה שזו גם דעת ר"ח המובאת בשו"ת מהרי"ק . והגר"ז כתב שגם לדעת החולקים על הרשב"ם האיסור לנסוע באניה הוא רק מדרבנן . וא"כ יש לנו תרי דרבנן. וגם כאן ה'אחות' לא עושה מעשה, כי הגוי הוא המסיע, ולכן נקל ולא נחמיר על בני ביתה. ונכון לזכור את דברי הרא"ש שאם הידור של 'בין אדם לחברו' מתנגש עם הידור של 'בין אדם למקום', אז בין אדם לחברו עדיף.
בשעת הדחק יש מקום לעיין ואולי גם להתיר ל'אחות' לחזור בהסעה שבה יהודי מסיע את ה'אחיות'. כי מהרמב"ן הנ"ל יוצא שאף אם ישראל מסיע, לא יעבור על איסור תחומין מפני שאינו הולך ברגליו (בשונה מדעת הרשב"ם הנ"ל שסובר שמותר רק אם גוי מסיע ). ובנוסף צריך לזכור שבאיסורי דרבנן התירו סופן משום תחילתן .
מקורות:
סימן תד.
ח"ג, סימן לד.
פרק כז בהלכות שבת.
בסימן תד.
עירובין דף מג ד"ה 'הלכה'.
שם בד"ה 'ויש מחזרין'.
בסימן מה.
סימן רמח, ס"ק ג.
וראה קהלות יעקב עירובין סימן טז.
פאה א, אות ג.
כדברי אור זרוע ח"ב, קמו.

תשובה:

את הספר נתיבי אברהם אינני מכיר, אולם ההלכה היאשלא התירו סופן משום תחילתן בכל איסור דרבנן אלא רק על ידי גוי, ולא איסור תחומין [ובענין זה שגה הספר הנ"ל שכתב שכאשר הגוי נוהג הישראל אינו עובר על תחומין], ראה ס' ארחות שבת פרק כ סעי' ס.

לעצם שאלתך, רופא שהוצרך בשבת להגיע משום פיקוח נפש וכדומה לבית חולים, יש לו אלפיים אמה לכל רוח כיון שבא בהיתר, ראה ראה עירובין מה ע"ב, אבל כאמור לחזור אסור לו ואינו רלוונטי.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל