לתרומות לחץ כאן

לידה בשבת – מה לוקחים ואיך נוסעים?

שאלה:

שלום וברכה ברצוני לשאול בבקשה לגבי לידה אפשרית בשבת כשהתכנון לנסוע ברכב פרטי ולאסוף את אם היולדת בדרך
א האם מותר "על הדרך" כשנוסעים לאמא להביא לביתה את הילדים הקטנים באוטו (עם היולדת בדרך לבית חולים הכוונה) או שחייבים בתחילת התהליך ללכת לביתם ברגל עם הילדים ולחזור לקחת את היולדת שוב
ב האם חייבים להוציא כל דבר ממש שלא נצרך מהאוטו או רק דברים כבדים ? הנסיעה מחוץ לתחום
ג האם מותר לקחת תהילים ?
ד האם מותר לחנות כרגיל (כמובן הכי קרוב) או שחייבים להשאיר האוטו "על הכביש" בצורה שתפריע מסתמא לחולים אחרים
ה ברכב שיש לו מנגנון אטומטי שמכבה את המנוע בכל עצירה – האם עדיף לבטל מנגנון זה כדי למעט בהדלקות המנוע או שמא כיוון שזה אוטומטי אז זה כן עדיף
ו יולדת חרדתית שלא לוקחת אפטורל ובלידות הקודמות נעזרה ממש בשמיעת שירים מנגן במהלך הלידה. האם מותר גם בשבת ואם לא מדוע זה שונה ממכשיר "טנס" ששמענו שמותר בשבת (היולדת מעדיפה נגן)

תודה גדולה מראש
ואם יורשה לי לקבל המלצה לספר בן זמננו (לא תורת היולדת)העוסק בהלכות הנל

תשובה:

שלום וברכה

א. כל עצירה של הרכב פתיחת דלתות והנעה נוספת כרוכה במלאכה בשבת, כל לחיצה על הדוושה היא מלאכה ואין להוסיף בה סתם יותר מהנדרש, ולכן, אם יש את הזמן הזה ודאי שאין להקל, וגם אם אי אפשר נראה שאין להקל, הרי בודאי יש שכנים שיקבלו אותם בשמחה בסיטואציה כזו, רק סתם יותר נעים לה ולהם להיות אצל ההורים ולא אצל שכנים, האשה לא באמת דואגת שיקרה להם משהו אצל השכנים, אפשר הרי למצוא בית של חברים וכדומה שהם מכירים, לכן, כיון שבסך הכל מדובר באי נעימות, לא נראה שמותר לחלל את השבת, זה לא בכלל ישוב דעתה בלידה, לפי דעתי. בודאי כאשר השכנים עצמם יכולים לקחת אותם להורים…

ב. לגבי מה לוקחים ואיך נוסעים, ננסה לעשות סדר בדברים:

1. כאשר הנסיעה היא בתוך העיר ניתן לקחת כל מה שהיולדת זקוקה לו ואינו מוקצה. מחוץ לעיר שיש בעיה של איסור הוצאה ותחומין יש לקחת רק דברים הכרחיים בלבד, ולא תהילים. לגבי מוקצה, מה שנדרש לעצם הענין, כמו מסמכים רפואיים נדרשים, יש לשים בתיק לפני שבת כדי לקחת רק בטילטול מן הצד, אין לקחת טלפון ואיפור. כסף למונית, אם חייבים והוא לא מסכים לקחת אחרי שבת, יש להעדיף בטלטול מן הצד וכאמור ואם אין ברירה לוקחים.

2. לכתחילה יש להעדיף נהג מונית גוי, אולם אם אינו בנמצא אפשר באמבולנס רגיל. רכב פרטי במידה ויש עדיף על אמבולנס! כיון שאת הרכב ניתן להשאיר בבית החולים ואינו חוזר למקומו, כך שממעטים במלאכות. כך גם חוסכים את החיוג בטלפון, רישום במד"א וכו'. כאשר נוסעים ברכב פרטי יש לרמוז לגוי שבסביבה שיכבה את המנוע, אין גוי, המיקל לכבות את המנוע בשינוי יש לו על מה לסמוך.

אין להחנות את הרכב באופן שמפריע לאחרים.

לא הבנתי מתי הרכב נכבה, אם זה רק בסוף הנסיעה, אז אדרבה נראה לי שזה הכי מהודר.

3. כאשר היולדת מרגישה בטוחה יותר בבית חולים רחוק והיא חוששת ללדת בקרוב, מותר לנסוע לשם, אבל אם מדובר רק בנוחות וכדו' אין לעשות זאת, ובודאי לא כדי להיות בבית חולים חרדי. גם בבתי החולים הרגילים יש מערכות שבת המכוונות על ידי רבני המקום. ויש לומר ליולדת שאין מה לחשוש, באופן כללי כל בתי החולים בארץ ערוכים לאירועים הרבה יותר קשים מלידה, ואין טעם להרחיק לכת. אם לא שוכנעה – מותר לנסוע לרחוק.

 

4. לגבי מכשיר הטנס, לא הייתי מיקל בו לכתחילה אלא באמת רק במקרה של אשה שיש לה חרדות מהאפידורל וממילא גם מהלידה ויש כאן נושא של יתובי דעתיה, וגם בזה ההמלצה להפעיל את המכשיר לפני שבת ובשבת עצמה רק לחבר את האלקטרודות לגוף, ושוב, זו לא המלצה גורפת אלא רק באופן שתיארת. לגבי נגן לא הייתי מתיר כי גם האשה יודעת שאין כאן הקלה בעצם הלידה ואין לזה משמעות של ממש, באותה מידה אתה יכול לשוחח איתה ולהסיח את דעתה ולהרגיע ולספר לה בדיחות קצת. אמנם אם זה יהיה מופעל לפני שבת, והיא תרגיש ממש חרדה ותחשוב שזה יעזור לה היא יכולה לשמוע.

שיהיה בשעה טובה ולידה קלה!

[אינני מכיר ספר ספציפי נוסף, יש שמירת שבת כהלכתה וארחות שבת ועוד].

מקורות:

2. לגבי כיבוי המנוע בשבת, ראה שמירת שבת כהלכתה פרק מ הערה קכט, שאין כאן כיבוי ממש אלא רק מניעת הניצוצות מלהתחדש. אמנם לדעת החזון איש יש בזה איסור תורה ל סותר, מחמת סתירת המעגל החשמלי. ומכל מקום כיון שרוב הפוסקים נקטו שאין איסור בונה וסותר בחשמל, וידוע שחכמים התירו מלאכות דרבנן כמה פעמים משום הסברא שאדם בהול על ממונו, וכאן יש חשש שאם לא נתיר לו את כיבוי המנוע ימנע מלנסוע ברכבו וירבה מלאכות על ידי האמבולנס, וכמו כן יש חשש סכנה בהשארת מנוע רכב פועל במקום הומה אדם ללא נהג, המיקל לכבות בשינוי [שאז גם לדעת החזון איש אינו אסור אלא מדרבנן] יש לו על מה לסמוך. אך כאמור עדיף על ידי גוי.

 

הצטרף לדיון

14 תגובות

  1. בקשר לכיבוי המנוע, אני משער שהשואל הנכבד התכוון לסוג של רכב שכל עצירה מדממת את המנוע וכל נסיעה חדשה מציתה אותו שוב.

  2. שלום
    אני נושא נשק גם בשבת ע"פ הוראת רב בעקבות המצב, האם בנסיעה לבית חולים בשבת [דרך כביש 443] מותר לשאת את הנשק,
    וכן האם מותר לקחת טלפון שמא תהיה החמרה במצב היולדת באמצע נסיעה, וכן מצד המצב הביטחוני כנ"ל.

  3. הרב הורה לך לשאת נשק כדי שיהיה מצוי ביישוב מגוריכם, אין סיבה לשאת אותו סתם כך לירושלים. תשאיר בכספת.
    אם יש חשש להחמרה אפשר לקחת טלפון. תניח בתיק לפני שבת.

  4. הנסיעה בין ירושלים למודיעין היא משהו הכי שגרתי בעולם, רק אתמול עשה שכני חתונה במודיעין עילית וחצי ירושלים עשתה את הדרך הזו הלוך חזור… לא נראה לי שזה מצדיק נשיאת נשק בשבת.

  5. שבוע טוב כבוד הרבנים
    1
    בשירותים של הגברים בבית חולים יש עינית שאדם מסיר עצמו המים יורדים , אדם ניגש ומבין שכשיעזוב העינית תגרום לירידת מים לניקוי, מה עליו לעשות? והאם לכתחילה מותר לגשת?
    2
    יולדת רוצה אפידורל , מבקשים להחתימה על בקשתה, מותר? ואם חתמה עברה איסור?
    3
    הבאנו דפים של הקופת חולים של האשה ובכל זאת המזכירות ביקשה ת.ז. של הבעל, לסרב להביא שהרי אין זה חשוב? וכן הנהג אמבולנס הגוי ביקש לוודא פרטים שרשומים בדפים של הקופ"ח בדרך לבית חולים, האם להגיד לשניהם מה שיש בדף מספיק, או לתת עוד פרטים? אם שואלים פרטים נוספים או שוב האם הכתובת נכונה כפי שהנהג עשה באמבונלס , כי טען שהת.ז. מופיעה על כתובת אחרת
    4
    בחדר לידה כנ"ל למרות שדפים מהקופה הרופאים והאחיות מבקשים שוב פרטים איזה הריון וכו וכו וכו ורושמים , האם לא לענות ולהגיד שהכל כתוב בדף , או שלשתף פעולה
    5
    מדידות חום ול"ד חייבים לעשות ולאפשר לפני ואחר הלידה?
    6
    רציתי לא להדק את הצמיד על היד ואז בעצם החזקתי אותו בתקווה שאמצא גוי שיהדק לי, האם עד כמה שאני מחפש גוי ולא סומך על הגרשז"א להדק זאת (בהנחה שזה כמו אזיקון שאסור להדקו) אני בעצם מטלטל מוקצה?
    7
    לסמוך עבור היולדת על מיחם של מכון שהוא לא משמרת השבת ולא הלפרין שהיה בבית חולים?
    8
    אחות מציעה לעשות תה ליולדת, לא הגבתי, והיא עשתה זאת בבירור בכ"ר , האם מותר היה לשתות? האם עלי למונעה?
    9
    מקלחת שהיולדת ביקשה, ורק האחיות יכולות לעשות זאת, ברור שהם השתמשו במים חמים…. מה עושים , הרי זה בישול למים….
    10
    האחות מדברת בנייד עם אחות במחלקה אחרת , האם מותר לי לתת את המידע לאחות שנמצאית איתנו, כשהיא נשאלת על ידי אחות במחלקה האחרת שאלות. הקול שלי והמענה שלי נשמע דרך הטלפון לאחות בצד השני של הקו. יצויין שהמטרה שלי הייתה פשוט לעזור לאחות במחלקה שלנו עם המידע (מידע שמן הסתם יכלה לאתר לבד) ולא שדיברתי בטלפון, אבל ברור שמה שדיברתי נשמע בצד השני
    11
    משום מה צוות בית חולים מוודא מי נכנס לבית חולים לחדר אוכל של היולדות ומוחק עם עט כל שם שנכנס, מותר להביא להם את השם?
    12
    לא הוציאו מצלימה מהתיק ועברו על איסור טלטול (מן הצד?) ותחומין (למרות שהפקירו, בעצם לא התכוונו למה שלא נצרך, ולא ידוע שהמצלימה שם) מוצר לצלם במוצ"ש וליהנות
    13
    האם מותר לבעל לגעת ולשחק בכדור פיזיו הגדול שמיעוד ליולדות או שזה מוקצה, והאם מותר לשבת עליו
    14
    מה עוזר שאדם עובר במחלקות ומקדש אם הוא המקדש לא סועד במקום, וגם השומע לאו דווקא סועד במיידי?

    הרבה שאלות ממקרים שקרו , ואני מתנצל , אבל לדעתי זה תועלת לרבים גדולה

  6. 1. זו שאלה קשה, באופן רגיל אולי אסור לזוז, אבל כאן הוא נצרך ליולדת ואינו יכול להשאר שם ומותר.
    2. צריך לבקש שיהיה ללא חתימה ואם זה לא אפשרי שתחתום בשינוי.
    3.מה שלא הכרחי אין לתת. למה להקליד לחינם. אבל אם זה מעכב איזה טיפול מותר.
    4. כנ"ל וכל לפי הענין, לא צריך לסרב באטימות, אפשר להסביר את הבעיה ולבקש התחשבות.
    5. לאפשר.
    6. זה לא מוקצה כי יש לו שימוש, בחי זה לא יאפשרו לך תנועה חופשית.
    7. ליולדת מותר.
    8. היה עליך למונעה ולהכין בעצמך באופן המותר.
    9. יש בזה צרכי חולה שיש בו סכנה, רק לנסות בעדינות לשאול את האשה עד כמה זה נחוץ.
    10. פסיק רישא דלא ניחא ליה באיסור דרבנן, אם יש בזה צורך ממשי יש למקום להקל.
    11. יש לבקש מהם לא לעשות זאת עבורך בשבת. אגב בבתי החולים מתורגלים בנושא השבת, אינני יודע לאיזה בית חולים הלכתם, אבל עם קצת דיבור הסבר ובקשה חצי מהשאלות כאן היו מתייתרות.
    12. מותר. מדובר הרי בשוגג כפי שאני מבין.
    13. הוא לא מוקצה.
    14. מי שרוצה לצאת ידי חובה יאכל מיד. המקדש לא צריך לאכול ועל פי הכלל של "יצא מוציא".

  7. 1. מדובר כמה שעות אחר הלידה….והיולדת כבר לא חייבת אותי (אם כי הייתה דואגת) היה צריך להישאר עד מוצש במקרה רגיל? או לבקש מגוי שישים יד על העינית ואז לעזוב ואז הגוי יסיר את היד?
    11 בית חולים בירושלים ולא שערי צדק , וכן להרבה דברים גילו התחשבות ולא דרשו לחתום על חיסון לילדים עד מוצש, רוב השאלות כאן אלה לא דרישות שהם דרשו. (הם רושמים זאת עבור עצמם בחדר אוכל לביקורת… ואכן בכוונתי להעיר להם על כך. אבל אני מבקש לברר לפני עמדתכם.לדוגמה
    עינית בשירותים שאלה שפשוט קרתה לי באשמתי.
    לגבי חתימת האפידורל האשה סבלה ולא רציתי לפגוע בייתובי דעתיה ….
    8. פשוט האחות הציעה לה תה ולא רציתי לעזוב את אשתי. אמרתי אולי לפי האגר"מ שטוען שזה שהתה מקבל צבע זה לא מראה על קלי הבישול ניתן להקל ולא זה לא בעייתי שהאחות מציעה זאת

  8. 1. אם היה גוי עדיף, אם אין גוי ויש כאן נושא של כבוד הבריות ופסיק רישא דלא ניחא ליה בצירוף זה שהיא עדיין חולה, יש להקל.
    11. הם לא דרשו כי אנחנו דורשים וזה חשוב מאוד, לדעת שניתן לבקש, יש היום מודעות רבה לצרכי החולה הדתי.
    8. לא הבנתי את הצירוף, היא לקחה מן הסתם תה לא מבושל כלל ובישלה אותו. יש צד שזה לא קלי הבישול?

  9. אני אעיר לבית חולים בכבוד הראוי לו על הערה 11
    חשבתי שהיות והם עושים זאת לעצמם ואנו לא חפצים בכך להניח לכך,

    לגבי התה , פעם היה ספר כמדומני של הרב אורי רדמן שטען שבשש"כ הראשון כתב שזה בכלל בישול אחר אפיה של התה, ועוד צירוף להקל. וכן כאן חשבתי שהיא עשתה זאת מעצמה האחות… וליולדת… ולדעת האגר"מ הצבע שיוצא מהתה לא קשור לקלי הבישול שהרי גם בכלי שלישי זה צובע .. ולכן להקל
    אשמח לשמוע דעתכם על כך

  10. למעשה אין מי מהפוסקים שמתיר לבשל תה בשבת. ובמשנה ברורה זה פשוט לאיסור. הסברא שהזכרת מהאגרות משה נאמרת רק ביחס לדיון אם גם כלי שלישי אסור, אבל זה שכלי שני אסור וזה קלי הבישול הוא פשיטא.

  11. מה דעתכם על טענת בית חולים שמחיקת השמות במחלקת היולדות נעשות על ידי עט מכון צומת שנמחק אחר זמן , ומה דעתכם שיולדת תחתום על אפידורל עם כזה עט

  12. ככל שאין בזה צורך רפואי גם כתיבה שאינה מתקיימת אסורה מדרבנן. ולכן יש לסדר עם בית החולים שלא יהיה צורך בחתימה כזו. כמובן שאם זה לא הולך, האפידורל מיישב דעת החולה ומותר.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל