לתרומות לחץ כאן

מחבת חלבי שנפל לתוכו בצל מסיר בשרי

שאלה:

חתיכת בצל נפלה מסיר בשרי (תוך כדי ערבוב הבצל) כשהיה רותח לתוך מחבת חלבי שגם בו היה שמן רותח, המחבת הוא חלבי בן יומו והסיר פעם אחרונה שבישלו בו בשר היה לפני שבועיים, האם המחבת נאסר לשימוש?

תשובה:

שלום וברכה

אם המחבת היא בת יומה, לבני אשכנז הבצל נאסר וכמובן גם המחבת נאסרה וטעונה הכשרה, כיון שבדבר חריף אין את הקולא של אינו בן יומו וממילא בלוע בבצל הזה בשר וחלב ממש.

בדעת השולחן ערוך בזה יש כמה סתירות וספק גדול, הכרעת הגאון רבי עובדיה יוסף זצ”ל להקל בענין באינו בן יומו, ולכן הבצל נחשב עדיין פרווה כי הכלי הבשרי לא היה בן יומו, בכלי בן יומו ודאי יש להחמיר לכל הדעות. כמו כן, הבן איש חי בפרשת קרח החמיר בזה מאוד גם בכלי שאינו בן יומו וכדעת הרמ”א בסי’ צה, ולא התיר אלא במקום שיש הפסד מרובה, ולכן גם לספרדים יש להחמיר ולהגעיל את המחבת.

מקורות:

ראה יביע אומר ח”ח או”ח סי’ מג בהרחבה.

הצטרף לדיון

4 תגובות

  1. כבוד הרב שליט"א במחילה מכבוד תורתו הרמה אבל עד כאן ראיתי הרבה תשובות שאין דרך להכשיר מחבת. לא ניתן לנקותו באופן מוחלט.

  2. הרב כתב בתשובה שאם המחבת בת יומא לאשכנזים היא נאסרת ולכאורה גם אם המחבת לא בת יומא היא נאסרת אלא אם כן הכונה שהבצל רק היה חריף בסיר הבשרי אך אחרי שטוגן כבר אינו חריף ורק אז נפל למחבת החלבית ואינו אוסר אותה כשאינה בת יומא (אף שהבצל בשרי אך הוא רק טעם בשרי ובמחבת הוא טעם שני דהתירא כי אינו בן יומו ורק כשהוא בן יומו נאסר כי זה טעם שני דאיסור)

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל