שאלה:
חתיכת בצל נפלה מסיר בשרי (תוך כדי ערבוב הבצל) כשהיה רותח לתוך מחבת חלבי שגם בו היה שמן רותח, המחבת הוא חלבי בן יומו והסיר פעם אחרונה שבישלו בו בשר היה לפני שבועיים, האם המחבת נאסר לשימוש?
תשובה:
שלום וברכה
אם המחבת היא בת יומה, לבני אשכנז הבצל נאסר וכמובן גם המחבת נאסרה וטעונה הכשרה, כיון שבדבר חריף אין את הקולא של אינו בן יומו וממילא בלוע בבצל הזה בשר וחלב ממש.
בדעת השולחן ערוך בזה יש כמה סתירות וספק גדול, הכרעת הגאון רבי עובדיה יוסף זצ”ל להקל בענין באינו בן יומו, ולכן הבצל נחשב עדיין פרווה כי הכלי הבשרי לא היה בן יומו, בכלי בן יומו ודאי יש להחמיר לכל הדעות. כמו כן, הבן איש חי בפרשת קרח החמיר בזה מאוד גם בכלי שאינו בן יומו וכדעת הרמ”א בסי’ צה, ולא התיר אלא במקום שיש הפסד מרובה, ולכן גם לספרדים יש להחמיר ולהגעיל את המחבת.
מקורות:
ראה יביע אומר ח”ח או”ח סי’ מג בהרחבה.
כבוד הרב שליט"א במחילה מכבוד תורתו הרמה אבל עד כאן ראיתי הרבה תשובות שאין דרך להכשיר מחבת. לא ניתן לנקותו באופן מוחלט.
לא ניתן להכשיר על ידי הגעלה, אבל ניתן להכשיר על ידי ליבון.
הרב כתב בתשובה שאם המחבת בת יומא לאשכנזים היא נאסרת ולכאורה גם אם המחבת לא בת יומא היא נאסרת אלא אם כן הכונה שהבצל רק היה חריף בסיר הבשרי אך אחרי שטוגן כבר אינו חריף ורק אז נפל למחבת החלבית ואינו אוסר אותה כשאינה בת יומא (אף שהבצל בשרי אך הוא רק טעם בשרי ובמחבת הוא טעם שני דהתירא כי אינו בן יומו ורק כשהוא בן יומו נאסר כי זה טעם שני דאיסור)
בודאי כך, זמן קצר אחרי תחילת הטיגון הבצל כבר אינו חריף.
השאר תגובה