לתרומות לחץ כאן

עבודת כשרות שלא לפי כללי ההלכה

שאלה:

שלום וברכה לרבנים החשובים שליט”א
רציתי לשאול בקשר לעבודתי כמשגיח כשרות. לאחרונה אני חש יותר ויותר כי אני משמש מעין חותמת גומי. אני מקבל הוראות שלא כולם מסתדרות לי עם ההלכה הפשוטה. אם זה בקשר לשטיפת ירקות שלא בדיוק מתאימים למה שנאמר הרבה כאן (שטיפת עלים מגידול רגיל ובדיקת המים) אם בקשר להכשרת כלים. ועוד. מצד שני כרגע זה מה שיש וקשה מאוד למצוא עבודה חילופית שאוהבים ומסתדרים בה. השאלה היא מה עושים ועד כמה זה באחריותי כאשר אני ס”ה ”ממלא פקודות”

תשובה:

שלום וברכה

האם יש רב רציני שנותן את ההנחיות? באופן מגובה ואחראי שעל פי שורת הדין יועיל וכו'? או שהכל נקבע על פי חוסר ידיעה בהלכות בסיסיות? אם ההלכה הבסיסית קיימת ורק אין חומרות הנהוגות בבתי ישראל, זה בסדר, אבל אם בבסיס זה לא קיים, כמו הכשרת כלים שלא לפי כללי ההלכה וכדומה, אכן אין בזה טעם… אתה לא יכול לחתום על דבר שאינו נכון. לכן אולי תפרט יותר וננסה לחשוב. כמו כן תנסה לפעול שיעשו את הדברים כהוגן!

בהצלחה

הצטרף לדיון

2 תגובות

  1. אתחיל מהסוף. לפעול שהדברים יעשו כהוגן. הלוואי והייתי יכול. אין לי מושג כמה זמן הכשרות הזאת קיימת. המשגיח שהיה לפני עבד שם קרוב לעשרים שנה. כשניסיתי להעיר ולהאיר בעדינות קבלתי את הרושם של "האחד בא לגור וישפוט שפוט".

    דוגמאות לא חסרים. כל יום אני עובר על הכלים ומוצא תערובות. כלים חלביים באיזור הבשרי ולהיפך. שלחתי להם פעם תמונה של בקבוק קטן גמור (מנה אישית) של חלב שהיה מונח בין כל הכלים הבשריים וברור שהוגש ביחד והתגובה שלו היתה "לפחות הכוס היא חד פעמית". כשניסיתי להבין קצת יותר הוא הסביר לי שזה המצב ואין מה לעשות. הגויים לא איכפת להם. המשגיח נמצא רק במטבח ואין שום שליטה על מה שקורה ברגע שזה עזב את המטבח ונכנס לחדר האוכל. ישנם חמישה חדרי אוכל + יש כאלו שאוכלים בחדר הפרטי שלהם ויש רק משגיח אחד שנמצא בעיקר במטבח.
    הגעלת הכלים נעשית בדוד גדול ש"כנראה לא משתמשים בו לחלב אלא רק להרתחת מים שאותם לאחר מכן מוציאים משם עם סיר חלבי שכנראה הוא אינו בן יומו". שם מגעילים את כל הכלים. הן החלביים והן הבשריים. ולפי מה שהבנתי מהם ההוראה היא שלא להוריד את המדבקות לפני ההגעלה. כדי שלאחר ההגעלה ידעו להיכן כלי זה משתייך. (אמרו לי איזשהו סברה שיש המקילים בנושא כיון שזה על מיעוט הכלי וזה עומד להישאר שם לתמיד אז זה לא חוצץ) קשה להגיד גם שכל הכלים מגיעים למאה אחוז נקיון לפני ההכשרה.
    לא נראה לי שהם יודעים איך להוריד כשרות. למעט מקרים קיצוניים ביותר. הרושם שהתקבל עלי זה שהם מתיישרים יותר עם בעה"ב ממה שהבעה"ב יצטרך להתיישר איתם.

  2. בדוגמאות שציינת, אף שזה ודאי לא בסדר, אבל בדיעבד זה לא נאסר, כלי שני בדיעבד אינו מפליט ומבליע וכאן מדובר מן הסתם בכלי שלישי, לגבי ההגעלה סתם כלים אינם בני יומם, לגבי המדבקות הם צודקים, אבל לגבי נקיון הכלים, כאן אתה כבר צריך להקפיד שיהיו נקיים.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל