לתרומות לחץ כאן

צניעות

שאלה:

ראיתי בהרבה פוסקים ששיעור החצאית צריכה להיות שמכסה את הברך גם בשעת הישיבה.

הרבה מציינים את הסיבה שזה בכדי שהשוק לא יהיה מגולה. אני שואל למה אשה שיש לה גרביים אף מעל הברך צריכה להקפיד על כך, הרי לא רואים שום דבר?

תשובה:

שלום וברכה

בודאי אין לסמוך על גרביים ביחס למקומות המכוסים ממש, וכי תתיר לאשה ללכת עם חצאית שמעל לברך בגלל שיש לה גרביים?

הצטרף לדיון

6 תגובות

  1. יש לדעת שגרביונים זה לא כיסוי משום בחינה. זה שקוף, באופן חלקי או מלא, זה נצמד יותר מכל בגד נצמד, וכמאן דליתא דמי.

    אלא מדובר בחומרא בעלמא, שהחמירו לאחר שפסקו כמו הפמ"ג והמשנ"ב שה"שוק" הוא החלק העליון של הרגל, והחלק התחתון (מתחת לברך) אינו צריך כיסוי, וכך נהגו עשרות שנים ויותר, ולאחר מכן – החמירו לכסות עם גרביים.

    ולכן במקום שלא נהגו עם גרביים אפשר להקל, כדכתב הגאון רבי שלמה זלמן אויערבאך בספרו "מנחת שלמה" חלק ב' (סי' ק"ג אות ט"ו): "צריכים ודאי להקפיד שלא לצאת לרחוב בלי גרביים, אבל אין לגעור במקום שההמון הפשוט לא מקפיד על כך".

    וכן בספר "מעדני שלמה" (מהגרש"ז), כתב בזה"ל: "חובת לבישת גרביים (כיסוי הרגל מתחת לברך) תלוי הדבר במנהג המקומות, ובמקום שלא נהגו ללבוש אין לגעור בהן. ואף שלרוב הפוסקים הרגל התחתון חשיב שוק וצריך כיסוי, יש להן על מי לסמוך, שהרי דעת המשנה ברורה דלא הוי שוק".

    וכן הגרי"ש אלישיב בקובץ תשובות הביא ראיה לפמ"ג ולמשנ"ב ממסכת בבא בתרא (נ"ז) "שאין דרכן של בנות ישראל להתבזות על הכביסה", ופירש רשב"ם "שצריכות לעמוד שם יחפות לגלות שוק", וכתב הגריש"א: "מלשון הגמ' דקאמר שאין דרכן להתבזות, משמע שאין בזה משום סרך עבירה, ואינה עוברת בזה על דת משה או יהודית, אף ששפת הנהר הוה מקום פרהסיה ובני אדם עוברים ושבים שם כדמשמע בסוגיה שם".

    וכן הסיק הגאון רבי יצחק עבאדי שליט"א בשו"ת אור יצחק (חלק ב' או"ח סי' ל'), וזה לשונו: "בשוק באשה ערוה כבר כתבנו במקום אחר ששוק הוא מן העקב עד הברך, דמן הברך ולמעלה נקרא ירך, ודלא כמשנה ברורה בשם הפמ"ג ועוד אחרונים שהסתפקו בזה. ולכך תמיד החמרתי בזה לאשר שאלוני. אבל לפי דברי האגודה, שכתב מפורש ששוק באשה ערוה תלוי בדרך לכסותו, א"כ הכל תלוי במנהג המקום. וכן נראה לפי הלחם חמודות".

  2. למעשה היום חובה גמורה ללבוש גרביים ואין להקל בזה בשום פנים ואופן, אחר שכן מנהג כל הנשים הכשרות, ולדעתי הוא בכלל דת יהודית.

  3. עדיין לא תפשתי מה התשובה לשאלתי, אני מסין שהחלק העליון צריך להיות מכוסה בשימלה, בכדי שלא יראה ויבלוט מקום הערווה, אבל מהיכן הגיעה ההגדרה של חצאית מתחת לברך, אם יש כיסוי של גרביים לא שקופות?

  4. שאלת למה חשוב שכאשר היא יושבת לא יראו מעל הברך. תשובה, כיון שהכיסוי מעל הברך הוא חיוב גמור לדינא לכל הדעות, הקפידו תמיד על כיסוי גמור ולא על גרביים שבהם נראית צורת הגוף, והם גם שקופות לעיתים.

  5. נראה שהשואל מתכוון מדוע צריך חצאית אחר הברך, ובכן הברך עצמו הוא מכלל הירך העליון ולכן צריך שיהיה מכוסה בכל מצב, וזה לא יתכן אלא כאשר החצאית מכסה את הברך ויורדת ממנו כמה סנטימטרים (תלוי בסוג החצאית, בדרך כלל אורך של "אמצע רגל" מכסה את הרגל בכל מצב וכך נקבע בתקנון משמר התורה, אבל עכ"פ הבעל צריך להיות יחד עם אשתו או ביתו כאשר הן קונות חצאיות ולוודא שהחצאית מכסה את הברך בישיבה ובכל מצב נתון.

    גם לגבי גילוי ערווה, סביר להניח שכאשר החצאית מעל הברך, תתגלה הערווה בתנוחות ישיבה מסויימות.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל