שאלה:
יש נידון באחרונים מה ברכו על המן. היום התעוררתי לכך שהרי לכאורה הרי ברכות דרבנן ואכתי לא חייבו חז"ל לברך ומהיכי תיתי שברכו? ולאידך גיסא למה לא אומרים שכן הוי דאורייתא כיון דאתי מק"ו כשהוא שבע דהוי מי"ג מדות?
תשובה:
כנראה סברו בעלי בדרוש שאנשי דור דעה היו נוהגים גם במצוות דרבנן, כמו שידוע מהאבות הק' שקיימו הכל, גם תחומין דרבנן. ומכל מקום עיקר הדיון בזה אינו היסטורי מה באמת עשו, אלא לפילפולא דאורייתא מה צריכים היו לעשות אילו היה זה לאחר התקנה לברך לפני המזון.