לתרומות לחץ כאן

מצאתי סידור שמונח ע"ג שידה

שאלה:

אני עובד כמשגיח כשרות במושב זקנים. רוב העובדים וגם חלק ניכר מהחוסים הינם או לא יהודים או שאינם מודעים למושג ולזכות של להיות יהודי. היום תוך כדי סיור בפרוזדור הבחנתי בסידור שהונח על שידה. חששתי מצד אחד לקחת שמא יבוא בעל הסידור ולא ימצא. מצד שני חששתי שהמנקה הגוי יזרוק לפח. חשש רחוק כיוון שאני רואה הרבה דברים מונחים שם הרבה זמן ואיש לא נוגע בהם. עכ”פ מחשש קטן זה לקחתי וניסיתי להתקשר למס’ טלפון שרשום בו. התברר שמדובר בטלפון של חברה בע”מ או מוסד כלשהו ואין לי מושג לאיזה שלוחה לצלצל או איזה אדם לבקש. בינתיים הכנסתי למקום בטוח. לתא של המשגיחים. שאם יחזור המאבד בכל עת שהוא זה יהיה שם וניתן יהיה להחזיר לו. דא עקא שכרגע אין לי דרך ליצור איתו קשר וכנ”ל. האם נהגתי כשורה כשלקחתי?ובכלל, מה עלי לעשות כרגע?

תשובה:

שלום וברכה,

אם אין חשש שהיו לוקחים את הסידור, היה עדיף להשאיר על השידה, כך יש סיכוי יותר גדול שיחזור לבעלים. בדיעבד שלקחת אתה לא יכול להחזיר לשידה, וכדאי שתכתוב מודעה על השידה שנמצא סדור ע"ג השידה.

בהצלחה.

מקורות:

שולחן ערוך חושן משפט הלכות אבידה ומציאה סימן רס סעיף ט

כל המוצא אבידה, בין שיש בה סימן בין שאין בה סימן, אם מצאה דרך הנחה אסור ליגע בה, שמא בעליה הניחוה שם עד שיחזרו לה, ואם יבא ליטלה, והיה דבר שאין בו סימן, הרי איבד ממון חבירו, שהרי אין לו בה סימן להחזיר בו. ואם היה דבר שיש בו סימן, הרי זה הטריחן לרדוף אחריה ולתת סימניה. לפיכך אסור לו שיגע בה עד שימצאנה דרך נפילה. אפילו נסתפק לו הדבר, ולא ידע אם דבר זה אבוד או מונח, הרי זה לא יגע בו, ואם עבר ונטלו אסור לו להחזירו לשם. 

הצטרף לדיון

2 תגובות

  1. כבוד הרב שליט"א יישר כוח על התשובה המהירה.

    לגמרי לא ברור לי שזה לא יזרק לפח רק על סמך שדברים אחרים לא נזרקים. זה אמנם לא בטוח אבל עדיין סיכוי קטן שכן ילך לפח וולכן לקחתי. מאידך גיסא סתם להשאיר שם פתק קרוב לוודאי שכן יזרק לפני שבעלי הסידור יספיק לחזור ולהבחין בו. עדיין אסור להחזיר למקום?

  2. אם המקום שמור ולא ייקחו את הסידור, אתה יכול להניח את הסידור במקום שמצאת אבל הסידור באחריותך, ואם לא יבואו לקחת אתה תצטרך לאסוף אותו כי יש עליך חיוב שומר אבדה אחרי שהגבהת.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל