לתרומות לחץ כאן

עשה לך רב – כיצד? שירת נשים ברדיו

שאלה:

שלום לכם רבותי, דיינים מומחים!
לאחרונה התחלתי להתחזק בעבודת ה' יתברך (בכל מיני דברים קטנים, לעת עתה – קריאת שמע על המיטה, יוצא בערב למרפסת, מברך את ה' יתברך על העולם היפה שברא ושוטח לפניו את בקשותיי וכיוצא בזה), ובתוך זה התייעצתי מספר פעמים עם רבנים, ויש לי בנוגע לכך שתי שאלות, הכרוכות בסיפור אחד:
בזמנו נדרתי, בחופזה ובטיפשות, שלא להאזין עוד למוזיקה מסוג רוק מתקדם. לאחר שניחמתי על נדרי, הלכתי לרב בית הכנסת הקרוב, והתיר לי האזנה לרוק מתקדם ברדיו או בשירותי הזרמת מוזיקה, למעט באישה שראיתי תמונתה, לפי שיטת הגר"ע יוסף זצ"ל.
ובגלל שמוזיקה היא חלק ניכר מנשמתי, לא הסתפקתי בהיתר זה, והלכתי לרב אחר, שהתיר לי בלא תנאי. וכן, בשיטוטיי באינטרנט מצאתי כי גם הגר"ע יוסף זצ"ל חזר והתיר גם באישה שמכירה: "ומה שכתבתי שם שאם ראה אותה בתמונה גם כן אסור, אינו מוכרח, שיש לומר דהא דאמרינן בתענית (תענית ה:) האומר רחב רחב מיד נקרי, "ביודעה ומכירה"
(שו"ת יביע אומר ח"ט או"ח סי' קח אות מ"ג).
לימים נזדמן לי רב שמאוד התחברתי אליו ולהשקפותיו, ומאז, ברוך ה', אני מתייעץ איתו בכל נושא, ומקבל את פסיקתו.
עם זאת, למרות שרב אחר התיר לי שמיעת רוק מתקדם גם באישה שמכירה, איני נוהג כך, שכן נראה לי הדבר מכוער מאוד לחפש קולות לתיאבון, לאחר קבלת פסק הלכה מן הרב הראשון.
ושאלותיי הן כדלהלן:
א. האם עדיף תמיד ללכת אחר פסיקותיו של רב מסוים?
ב. רב א' פסק לי שלא להאזין ברדיו לשירת נשים שאני מכירן בהקשר של הנדר שנדרתי על רוק מתקדם, אך בוודאי שהתכוון לשירת נשים שאני מכירן בכל סוגה מוזיקלית, ואני מחמיר על עצמי ברוק מתקדם; רב ב' והרב איתו אני מתייעץ עתה באופן קבוע התירו האזנה לשירת נשים שאני מכירן ברדיו, ורב ב' אף התיר ברוק מתקדם. האם מותרת שירת נשים שאני מכירן ברדיו בסוגות נוספות (למשל, ג'אז)? ובאופן כללי יותר: אם רב א' אסר איסור ספציפי, ורב ב' התיר בקטגוריה כללית יותר, האם מותר בקטגוריה הכללית למעט האיסור הספציפי, גם אם דעת רב א' היא כי הקטגוריה הכללית אסורה?
אודה לכבודכם על עזרה בתחילת דרכי ובהתחזקותי בעבודת ה' יתברך, ואודה בבושת פנים כי כרגע אני מחפש אמנם קולות, ובייחוד בנושא המוזיקה, היקר לנפשי מאוד, אבל רק קולות הבאות בדרך הישרה בעיני אלוהים ואדם.
סליחה על אריכות דבריי, ותודה על תשובתכם.

תשובה:

שלום רב.

אסור לשאול שאלה אחת שני רבנים, אלא אם כן אתה אומר לרב השני שהראשון פסק לאיסור מותר, ומכל מקום דבר זה תלוי בשאלה הנשאלת, אם השאלה היא על דבר מסויים, כגון על תרנגול מסויים אם הוא כשר או טרף או על מראה של נדה וכדומה, והרב הראשון פסק לאיסור אסור לרב השני להורות להיתר כיון שעצם הוראתו של הראשון הופכת את הדבר לאסור, אך אם השאלה אינה על דבר מסויים, כמו במקרה שלך שהשאלה היא הלכתית כללית ולא נוגעת לחפץ ספציפי, מותר.

אין בתשובתי זו הבעת דעה על עצם השאלה ששאלת את אותו רב…

בהצלחה רבה מאוד בדרכך החדשה!

מקורות:

ראה בשולחן ערוך יו"ד סי' רמ"ב סעיף ל"א ובאריכות דברי הפוסקים שם, ובדבר זה יש פרטים רבים ולעיון במקורות רבים בענין זה כדאי לעיין כאן.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל