לתרומות לחץ כאן

להחליף לשם עברי אחרי החתונה

שאלה:

שלום כבוד הרב,

ממש מצטער על ההקדמה הארוכה, אשמח לעצתך אם תוכל.

ביום יום אני משתמש בשם לועזי והוא השם שרשום לי בתעודת הזהות ובכתובה.

בערך בגיל 20 בחרתי לעשות ברית מילה (אני יליד ברי"המ ושם היו הרבה מניעות לקיים מצוות ולשמור על אורח חיים יהודי) בעת המילה (כהלכתה, בהכוונות המועצה הדתית) בחרתי לי שם עברי ללא מחשבה רבה, גם כי באותה תקופה קראתי התיקון הכללי, וממזמור ק"ה עלי במחשבתי השם אהרון וגם כי שמו של סבי היה אהרון לפני ששינה אותו לשם לועזי בבריה"מ דאז (לא הייתי ממש קשור לסבי ז"ל, אך חשבתי שיש פה מעין הצהרה על כך שאני עושה 'תיקון' – משום שבבריה"מ הוא נאלץ לשנות את שמו מפאת האווירה ששרה שם כלפי היהודים ובישראל הרגשתי שאני יכול לעשות לכך 'תיקון', החזרת עטרה לישנה. אך לשם אהרון אינני מתחבר וגם בזמנו לא שיניתי את השם בתעודת הזהות ונשארתי עם השם הלועזי ורק סבתי וסבי ז"ל, ואמי ואשתי שיחיו מודעים לשם. וגם התביישתי פתאום להלך בשם חדש.

במהלך השנים, בגיל 24 החלטתי ל"עברת" את השם הלועזי שלי ואת שם המשפחה של (אמי מנישואיה לאבי הגוי) לעברי במשרד הפנים והוא התווסף בת"ז, בחרתי בשם "עדי" משום שיש לו "צליל" דומה לשמי הלועזי, אך השארתי את הלועזי כשם ראשון והמעוברת כשם אמצעי – ללא שינוי כהלכתו בפני רבנים או תלמידי חכמים. אך גם לשם זה לא התחברתי וגם התביישתי להשתמש בו מפאת לגלוג של הסובבים (שם זה גם מופיע בתעודות האקדמיות שלי וכו').

כעבור תקופה הסרתי את השם האמצעי ("עדי") מתעודת הזהות במשרד (וגם החלפתי את שם המשפחה לשם נעוריה של אמי, שם משפחתו של סבי ז"ל) הפנים אז כיום כפי שכתבתי בתחילה יש לי רק שם לועזי כשם פרטי.

וכעת, ששנתיים אני בעל תשובה, משתדל בתפילות סדירות במניין, לומד תורה, בעל חזות של יהודי דתי ,אני תוהה לגבי שם עברי – השם אהרון אני לא מרגיש מחובר אליו (לתורה אני עולה כ"פלוני שם לועזי" בן אהרון – השם העברי של סבי ז"ל). את השם "עדי" שמופיע ברישומי עבר ברשויות גם אינני מעוניין לשימוש בו.

1. האם (וכיצד) לבחור "שם עברי" חדש?
2. האם להשאר עם השם הלועזי פשוט?

עיקר הבעיות שלי שמונעת מבחירת שם חדש מלבד והשימוש היומי בו הוא אי הידיעה באיזה שם לבחור וזה שזה יהווה שינוי שלישי של שם ברשומות של משרד הפנים ועלולים לתהות שאולי הנני עבריין או פושע נמלט מן החוק כי בתעודת הבגרות ובצבא היה לי שם אחד, באקדמיה של אחר ושוב פעם אם אשנה זה יהיה שם אחר.

תודה ומחילה על הטקסט הארוך.

תשובה:

שלום וברכה

ראשית אין מה לחשוש, מדינת ישראל אינה מדינת משטרה ואף אחד לא ישלח לך ניידת בגלל שאתה מרבה בשינוי שם. אלא שעצם הדבר אינו נכון גם מבחינת המזל.

אני הייתי מציע לך הצעה נוספת, כן לחזור לשם אהרן שהוא שם נפלא! אהרן הכהן היה אוהב שלום ורודף שלום וכו', ובין החברים והמשפחה אתה יכול להיות מכונה בכינוי חיבה נחמד וקליט, כמו ארי למשל, שזה קיצור של אהרן.

לגבי הכתובה, גם אם מעכשיו כולם יקראו לך אהרן וזה לא כתוב בכתובה, אין בכך בעיה, ראה כאן בהרחבה.

שבת שלום ובהצלחה רבה.

הצטרף לדיון

2 תגובות

  1. יש מחלוקת ראשונים בענין זה של אין מזל לישראל, וידועים דברי התוס' והרשב"א שגם ישראל תחת השפעת המזל אלא שעל ידי תפילות וזכויות יכולים לשנותו.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל