שאלה:
למה צריך פסוק מיוחד ”בכל מושבותיכם” למיעוטי מע”ש שאינו נאכל בכל מושבות ולא לומדים זאת מהכלל של ”אין עושים מצוות חבילות חבילות”?
תשובה:
נדון רחב הוא באחרונים, ונאמרו בזה הרבה ישובים, בשדי חמד מערכת ראש השנה סי ג' מביא זאת כמקור לחידושו שכאשר אין דין קדימה למצוה אחת על חברתה אין בזה דין של חבילות, אחרים רצו לומר שכיון שאין חובת גברא לאכול מעשר שני אלא זה חובה על הפירות שיאכלו, אין בזה דין חבילות, ראה מועדים וזמנים ח"ג סי' רמד, הגרצ"פ פרנק תירץ שדין המעשר שני מתחלל כבר בבית הבליעה וקיום מצות מצה היא רק בהנאת מעיו, במערכת א כלל כט כתב השדי חמד שאין דין חבילות בשתי מצוות המתקיימות במעשה אחד, הכתב סופר סי' קלט חילק בין מצוה קיומית כמו אכילת שביעית ומעשר שני למצוה חיובית שרק בה נוהג דין חבילות, ועוד יש בזה תירוצים למכביר.
שבת שלום.
יישר כח
השאר תגובה