לתרומות לחץ כאן

לשון הרע על רשע / מחלל שבת

שאלה:

האם מותר לדבר לשון הרע, רכילות, הוצאת שם רע (שקר לבזות). על אדם רשע? מהו אדם רשע לעניין לשון הרע?
ראיתי תשובות באתר בעניין, אבל לא ברור הרי אם רשע מי שיצא מכלל עמיתך האם מותר לדבר על חילונים או מסורתי או דתי. הרי בכל אילו תמיד יש שחושבים שדתי כזה אינו דתי וכו' וכדו'? והכול להתיר בקלות הצדקה לדיבורים.
תודה רבה

תשובה:

לא הבנתי מה כוונתך שעל כל אחד אפשר לומר וכו', אנחנו מדברים על מי שבאופן מובהק מחלל שבת בפרהסיה שלכל דבר וענין בעצם נחשב לכאורה מומר, אינו מצטרף למנין וכו'.

לענין זה, הכלל הוא שמותר לדבר לשה”ר על מחלל שבת בפרהסיא וכן על כל מי שיצא מכלל “עמיתך” ואין מידת חסידות להימנע מזה. החפץ חיים בכמה מקומות הדגיש שמי שיצא מכלל עמיתך אין עליו איסור לשה”ר ואדרבה מצוה לגנותו, (הל’ לשה”ר כלל ח’ סעיף ה’, בסוף כלל ט’ הלכות רכילות).

אולם, כל זה אמור במי שגידלו אותו על פי התורה והוא ר”ל פרק עול מצוות, אבל מי שגדל עם חינוך חילוני נחלקו הפוסקים האם דינו כמומר או נחשב אנוס ודינו כישראל.

לענין מחללי שבת בזמנינו בארץ ישראל [אלו הגדלים בחו”ל במקומות נידחים שמעולם לא שמע על יהדות ויהודים נראה שדינם כשוגגים] נחלקו הפוסקים בזה דהרבה סוברים דדינם כמומרים, אבל החזו”א (יו”ד סי’ א’ סק”ו) כתב דאין להכריע כך באופן כללי וצריך לדון על כל אחד בפרט, עי’ בספר בינה ודעת (הל’ מחללי שבת בזמנינו) במבוא ובפכ”ו שהאריך בזה.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל