לתרומות לחץ כאן

הסכמת הרוב למכירת תכסיות ממדים

שאלה:

בס"ד

בוקר טוב ושבוע מבורך!

בבניין בו אני גר בונים כעת ומרחיבים את הדירות בצד שלי, לצורך כך גם נבנו 2 תכסיות (המשכי קירות) ממדים בקומת הקרקע.

ברוב הבניינים באיזור שלי לאחר שהרחיבו את הדירות נוצר הרבה שטח בקומת הקרקע שבו התחלקו הדיירים לצורך מחסנים כאשר חלקם מוכרים את חלקם לאחרים וכדו', יש מקומות שזה נעשה עפ"י גורל יש מקומות שלקחו מישהו שגישר בין כולם וכו'.

בחלק גדול מהבניינים הוציאו את תכסיות הממדי"ם מחוץ למטרים שבהם מתחלקים משום שעלות הבנייה של אותם תכסיות גבוהה בהרבה מאשר עלות בניית מחסן רגיל, כאשר אותם תכסיות נמכרו לאחד הדיירים או למישהו חיצוני בעלות של הבניין שלהם או יותר ובכך זה הוזיל לדיירים הבונים את עלויות הבנייה.
כמו"כ יש בחלק גדול מהבניינים סוג של הסכמה שהתכסיות של כל צד שייכים לאותו צד של הבניין.

בפועל השטח למטה שייך לכל הדיירים והינו רכוש משותף.

אני רוצה לקנות את התכסיות בצד שלי ומנסה להשיג הסכמות הדיירים לכך.

יש דירה אחת שהיא של יורשים שהדוד של היורשים מנהל את הדירה ולדבריו הדירה בכלל שייכת אליו, אני מבין שיש שם ויכוח פנימי במשפחה למי שייך הדירה ולכן אין עד היום צו ירושה כאשר בנתיים הדוד שולט על הדירה ומשכיר אותה.

נכון לעכשיו דירה זו אינה משתתפת בבנייה אך היות שאי אפשר לבנות בלעדיה אזיי ואני ויתר הדיירים מממנים את בניית השלד לאותה דירה.

כאשר פניתי לדוד וביקשתי ממנו שיסכים להסדר בו מוציאים את התכסיות הנ"ל מהשטח למחסנים בו יתחלקו בהמשך ויסכים למכור אותם לי או למישהו אחר ענה לי "שאין לו שום אפשרות לוותר על כלום ובפרט שהדירה נמצאת בויכוח ומצידו שזה יהיה חלק מהמחסנים ובהמשך יעשו עליהם גורל"

אני רוצה לדעת.
א. האם רוב מתוך 8 הדיירים של הצד שלי מספיק כדי לקבל החלטה כזו ואפשר למכור את זה גם ללא הסכמתו?

ב. האם זה שהוא לא משתתף בעלויות הבנייה משחק כאן תפקיד כלשהו?

ג. במידה והתשובה לשאלה הראשונה שלילית, האם רוב של 16 הדיירים של הבניין כן מספיק לצורך כך?

ד. האם יכולים לומר 6 דיירים מתוך ה8 שהם מסכימים ואז אני יכול לומר שאני לוקח מתוך זה את כמות המטרים של האחרים ואשאיר לו פינה של קטנה שהיא שלו וכך בעצם אין לו מה לעשות עם זה?

אני מבין שיכול להיות שהדברים צריכים להתלבן יחד מול בורר, אבל אני רוצה לדעת תחילה האם יש לי בכלל איזשהו דרך לעשות זאת ללא הסכמתו או שכל זמן שהוא לא מסכים אין שום אופציה וחבל על זמני.

אשמח מאוד לתשובה בהקדם.

תודה רבה

תשובה:

שלום וברכה,

אתה יכול להקצות לו את חלקו ולקחת את החלק שלך ואת החלק של כל הדיירים שנותנים לך הסכמה על חלקם. אבל צריך שהחלק הקטן של אותו דייר יהיה בו שטח שראוי למחסן קטן – בערך מטר על מטר לכל הפחות. 

בהצלחה.

מקורות:

אין אפשרות למכור את החלק של הדייר ללא הסכמתו, אלא אפשר לכפות על חלוקת השותפים – אם יש לכל אחד חלק שראוי לשימוש. ולכן אם יש לשותף חלק שראוי למחסן ניתן לכפות על חלוקה, ואתה מפריש לו את חלקו ולוקח את החלק של והחלקים של השכנים שהסכימו לתת לך.

כאשר אתה בונה את חלק השכן, אתה לא יכול לדור בחלק שלו עד שישלם, כי כאשר הוא ישלם זה יהיה שייך לו למפרע, ואתה תצטרך לשלם לו שכירות על השימוש כדין זה נהנה וזה חסר בגלל שחרירותא דאשייתא. כן מבואר בשו"ע סימן שעה סעיף ז. 

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל