לתרומות לחץ כאן

תפילת שמונה עשרה בישיבה – נשים

שאלה:

שלום וברכה,
אני ספרדיה ומקפידה על שתי תפילות ביום (שחרית ומנחה). עד היום הייתי מתפללת בבית/בסמינר, אבל מעכשיו שחרית אני נאלצת להתפלל באוטובוס, השאלה האם עדיף שלא להתפלל תפילת שמו"ע של שחרית בכלל, אלא רק מנחה מאשר להתפלל שמו"ע בישיבה באוטובוס?
כי שמעתי פעם שההיתר להתפלל שמו"ע בישיבה הוא מאד מאד דחוק ולכן ספרדיה שלא חייבת בתפילה הזו, עדיף שלא תתפלל אותה אם אין לה אפשרות בעמידה זה נכון? איך הכי טוב לנהוג? (באמת התפללתי היום כולל שמו"ע באוטובוס וזה היה לי ממש ממש מוזר, אני יודעת שמתרגלים לזה, אבל אני לא רוצה להתרגל לזה…מרגיש לי לא לעניין בכלל)

תשובה:

שלום וברכה

אינני יודע מדוע עכשיו יש כורח להתפלל באוטובוס, מן הסתם אפשר לקום מעט קודם, וזה כדאי גם אם יש צורך לדלג הרבה בתפילה, ואפשר להשלים פסוקי דזמרה אחר כך, אבל גם אם יש כזה צורך בודאי זה עדיף על פני לא להתפלל כלל.

מקורות:

שולחן ערוך אורח חיים הלכות תפילה סימן צד סעיף ד – ה

סעיף ד

היה רוכב על החמור, אין צריך לירד ולהתפלל, אפילו אם יש לו מי שתופס חמורו, אלא מתפלל דרך הילוכו; וכן אם היה בספינה או ע"ג קרון, אם יוכל לעמוד, עומד; ואם לאו, יושב במקומו ומתפלל. או אם היה הולך ברגליו, מתפלל דרך הילוכו אף אם אין פניו כנגד ירושלים, אפילו שלא במקום סכנה, כי אם יעמוד ויתפלל יקשה בעיניו איחור דרכו ויטרד לבו ולא יוכל לכוין והכל לפי הדרך ולפי המקום ולפי יראתו ויישוב דעתו. ויש מחמירין לעמוד באבות, וראוי לחוש לדבריהם אם הוא שלא במקום סכנה. 

סעיף ה

היה יושב בספינה או בעגלה, אם יכול לעמוד במקום הכריעות, עומד כדי שיהיה כורע מעומד, ופוסע ג' פסיעות. הגה: אף על פי שיושב בכל התפלה, מ"מ אם אפשר לו לעמוד, יעמוד, כדי לקיים הכריעות והפסיעות כדרכן. (ב"י בשם א"ח) ואם א"א לו, כגון שרוכב על הבהמה, יחזיר הבהמה שלשה פסיעות לאחריה, ועולה לו כאלו פוסע בעצמו (הגהות אלפסי החדשים ס"פ תפלת השחר). 

הצטרף לדיון

4 תגובות

  1. 1. עכשיו התחלתי עבודה ואני צריכה לצאת ממש מוקדם, ולכן עד היום זה לא היה רלוונטי.
    2. המקורות שהרב הביא זה לא רק לגבי אדם שחייב בתפילה? (כי אם אני מתפללת מנחה אז שחרית זה רשות)
    3. אם אני יאמר בבית ברכות השחר ושמו"ע ואת כל השאר אשלים באוטובוס זה עדיף?
    תודה רבה!!

  2. לא מוותרים על תפילת שחרית.
    עדיף בבית ברוך שאמר אשרי ישתבח ופרשה ראשונה של שמע ואחר כך אמת ויציב עד שמונה עשרה ושמונה עשרה, ואחר כך להשלים פסוקי דזמרה באוטובוס.

  3. מה לגבי האפשרות להתפלל בנסיעה את כל התפילה עד שמו"ע, וכשאני מגיעה לעבודה להיעמד שם רק לשמו"ע? (הכוונה להתחיל בנסיעה את התפילה כעשרים דקות לפני שאני יורדת כדי שלא יהיה הפסק…)

  4. זה אכן טוב יותר, אמנם באופן כללי נקל לשער כמה תוכלי לכוון בתפילה באוטובוס… צריך לזכור שהתפילה היא עבודה שבלב ועמידה לפני ה' והיא משהו מאוד מיוחד שניתן לנו מאת הבורא.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל