לתרומות לחץ כאן

פרנסה משמיים

שאלה:

שלום וברכה
כתוב במשנה קידושין "שאין עניות ואין עשירות מן האומנות, אלא הכל לפי זכותו".
איך זה יכול להיות, הרי אנו רואים שתמיד מי שעוסקת בהייטק וראיית חשבון מקבלת 15-20 אלף, וגננתמורה מקבלת 5-8 אלף?

תשובה:

שלום וברכה

עיקר דברים אלו כמובן נאמרו לגבי דברים שאינם מוחלטים כל כך, אלא הסייעתא דשמיא מבחינת לקוחות והצלחה בעבודה וכו' הם הקובעים, אבל העיקרון נכון בכל מקרה, הרי לא כל אדם מתאים ללימוד כל מקצוע וגם זה חלק מהסייעתא דשמיא לקבל יכולות מסוימות, וגם אדם שלומד מקצוע מסויים לא תמיד מוצא בו בעבודה, וגם בכל עבודה שהיא יש מיגוון משכורות, וגם אדם שיש לו משכורת גבוהה לפעמים יש לו גם הוצאות גבוהות, ילדים רבים או ילדים מיוחדים או שהתחיל ממקום נמוך יות נגיד מבחינת דירה וכדומה, ולעומתו להיפך, וכן על זה הדרך. ברור שמכלל השתדלות ללמוד מקצוע מכניס ומניב, וזה פשוט, אבל תמיד זוכרים שהכל בסופו של דבר בידי שמים.

 

הצטרף לדיון

4 תגובות

  1. "מקצוע מכניס ומניב, וזה פשוט וכו' "-במחילת כבוד הרב שליט"א,-מה אם כן הביאור בדברי המסילת ישרים בפרק כא'-: וכן אמרו בגמרא-אין אדם נוגע במוכן לחבירו אפילו כמלא נימא-וכבר היה האדם יכול להיות יושב בוטל והגזירה היתה מתקימת אם לא שקדם הקנס לכל בני האדם-ואמר-בזעת אפיך תאכל לחם, אשר על כן חיב אדם להשתדל איזה השתדלות לצורך פרנסתו, שכן גזר המלך העליון,והרי זה כמס שפורע כל המין האנושי אשר אין להמלט ממנו.על כן אמרו בספרי -יכול אפילו יושב ובוטל, תלמוד לומר בכל משלך ידך אשר תעשה.אך לא ההשתדלות הוא המועיל אלא שההשתדלות מוכרח,וכיון שהשתדל הרי יצא ידי חובתו,וכבר יש מקום לברכת שמיים שתשרה עליו,ואינו צריך וכו'וכו' עיי"ש עוד.—דמהנ"ל לא משמע מהרמח"ל זצוק"ל שיש לחלק בין הקנס- המס שהאדם משלם-דהיינו גננת או היי-טק לבין קיום הגזירה שנקבע בשמיים לו בראש השנה?

  2. הכל נכון, אלא שלמעשה הנושא של השתדלות מול אמונה כמה להשתדל וכו', זו חידה שלעולם לא נוכל לומר בה תשובה ברורה, לכן, מה שנראה בעיני השכל הישר, הוא להשתדל כדרך הבריות ולפי הנהגת הטבע והמצב בכל דור, אבל בלי "להשתגע". ולכן, ככל שהיום יש לפנינו שני אפיקים, העבודה פחות או יותר באותו היקף שעות, אלא שמי שלומדת מקצוע מניב יותר תשתכר יותר, בעיני זה חלק מההשתדלות, כמובן למי שיש לה יכולות לכך ואין סיבות צדדיות מונעות וכו'.

  3. אכן ידוע הנושא של ההשתדלות בהתאם למידת הביטחון שהביא הבית הלוי על התורה לגבי יוסף הצדיק,-ואמנם לגבי דברי המסילת ישרים לא ברירא לי איפה הוא מזכיר גדר זה,דבפשיטת לא נראה מדבריו כן.

  4. לא זה אמרתי ולא בסברא זו נגעתי, מה שאמרתי הוא שאין לנו ידיעה ברורה מה ההשתדלות הנצרכת וכל אחד עושה על פי הרגשתו, ולכן ככלל וכהוראה לציבור נראה לי שהנכון והישר הוא להשתדל כדרך הבריות באופן נורמלי לא יותר אבל ם לא פחות.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל