לתרומות לחץ כאן

החזרת תבשיל לפלטה – המשך

שאלה:

האם נתינת מאכל או חלה על הפלטה שלא היו שם בערב שבת זה נקרא דין החזרה? ואיך אני מחזיר חמין לפלטה? האם צריך לשים סיר מלא ועליה להחזיר? האם מתקן שבתא לפלטה זה מספיק?

תשובה:

אני חוזר שוב על מה שכתבתי בתשובה הקודמת: במאכל יבש שאין בו חשש בישול, נחלקו הדעות אם להחזיר ישר על הפלטה מותר, רוב פוסקי זמנינו החמירו בזה והרב עובדיה מיקל בזה, לא משנה כרגע ההגדרה ההלכתית אם זה חזרה או נתינה בתחילה, בסופו של דבר מדובר בדבר שלא התקיימו בו תנאי חזרה, כלומר, אם אני מסיר בשבת דבר מהפלטה על דעת להחזירו מיד בחזרה ואני גם לא עוזב אותו תוך דיי, ודאי מותר להחזיר, זה דין חזרה שיש בה תנאי חזרה, כאן מדובר שלא קיימים תנאים אלו.

לגבי השאלה האם כלי הפוך או מתקן שבתא מספיק או צריך סיר מלא, שוב נחלקו הדעות, הגרי"ש אלישיב נוקט על פי הפי מגדים וביאור הלכה בסי' רנג שאין להחזיר אלא על גבי קדרה מלאה כפשטות לשון השולחן ערוך, אמנם הגרש"ז אויערבך כתב שדבריהם אמורים בכלי ריק שכבר היה שם סתם כך, אבל אם אני שם כלי הפוך המיוחד כדי שיהיה ניכר שאין הכוונה לבישול די בזה, ולפי דעתי, בפלטה חשמלית שבלאו הכי יש סברא לומר שאין בה חשש חזרה, כי היא מיועדת רק לחימום וכסברתו של הרב עובדיה שדן בה גם בעל האגרות משה, די לשים כלי הפוך, אבל בלעך שיש שם ממש אש דולקת תחת הפח, ראוי להחמיר כדברי הפרי מגדים הנ"ל.

כמובן במאכל לח שיש בו חשש בישול הכל שונה.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל