לתרומות לחץ כאן

תפילה במקום שממהרים להתפלל…

שאלה:

בס"ד
שלום כבוד הרבנים.
אני חוזר בתשובה ויש לי כמה שאלות בנוגע לתפילה.

שליחי הציבור אצלינו בבית הכנסת מאוד ממהרים בתפילה.
אנחנו מתחילים תפילת 18 ביחד, אך לי לוקח בערך 7-8 דקות (לפעמים יותר; אני משתדל לכוון מאוד) לסיים ושאר הציבור מסיימים נורא מהר תוך 3-4 דקות.
עכשיו, אני עוד בתפילה והם כבר מגיעים לקדשה.
השאלה היא האם בעודי בתפילת 18, עליי לעצור ולהגיד קדשה או רק לשמוע? והאם עליי להגיד אחרי זה אתה קדוש ושמך קדוש… ברוך אתה השם ה… הקדוש?
ואותה השאלה לגבי קדיש. אם הם קוראים נורא מהר ואני עוד מאחור, האם אני חייב לעצור ולהגיד את הקדיש ולענות?
ועוד עניין, לגבי תחנון, שוב הם נורא ממהרים ולי לוקח יותר זמן להגיד את כל סדר התחנון. האם זה בסדר להתעכב על זה בזמן שכולם כבר יושבים וקוראים את ה"לדוד השם אליך נפשי אשא"?
עוד עניין לגבי קדשא דסדרא: האם חייב לשבת כשאומרים את זה? ובא לציון גואל ואז "ואתה קדוש… וקרא זה אל זה ואמר קדוש קדוש קדוש"?

ושאלה אחרונה: אם אני עדיין מאחור בתפילת שחרית למשל (לאחר תפילת 18), וכולם כבר יצאו מבית הכנסת או שיושבים ללמוד בבית המדרש, האם זה נחשב שאני עדיין מתפלל בציבור או שזה נהפך לתפילת יחיד? כלומר, שהתחלתי להתפלל איתם אבל הם יצאו כיוון שסיימו מהר יותר מימני.

אשמח לעזרתכם בבקשה

תשובה:

שלום וברכה

באמצע שמונה עשרה לא עונים לקדיש ולקדושה, יש להאזין בשקט לאמירת הקדושה מהש"ץ, ולכוון שאם לצאת ממנו ידי חובה זה לא הפסק, אתה רוצה לצאת ידי חובה בשמיעה זו, ואם זה הפסק אינך רוצה בכך, כך הובא בתוס' סוכה לח ב ד"ה שמע.

תגיד את התחנון בקצב שלך, רק כאשר הם אומרים י"ג מידות תגיד איתם יחד ואחר כך תחזור להיכן שאתה אוחז.

על פי קבלה יושבים בקדושה דסדרא, אולם החזון איש למשל היה נוהג לעמוד. לכן מה שתעשה זה בסדר.

אם התחלת שמונה עשרה עם הציבור אתה נחשב מתפלל בציבור גם אם אתה גומר אחריהם.

כדאי למצוא מקום בסביבה שמתפללים בקצב נורמלי…

שבוע מבורך.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל