לתרומות לחץ כאן

קדיש בחודש ה-12 על אבא מחלל שבת בפרהסיה

שאלה:

שלום לכבוד הרב,
1. אדם שהיה לו אבא מחלל שבת בפרהסיה האם יאמר עליו קדיש 12 חודש? בגלל שלא שיך בו טעם שרומז על אבא שלו שהוא רשע הרי אין מה לרמוז כאן או שיש לחשוש שמא הירהר תשובה?
2. האם אפשר להסתמך על דיברי הפוסקים האומרים שלא חייב בכיבוד אב מחלל שבת בפרהסיה לעיניין קדיש? מפני שעל פי הקבלה הקדיש לא קשור רק להציל אותו מהעונש אלא גם לרומם אותו בגן עדן
3. מי מוגדר מחלל שבת בפרהסיה?
4. האם אחרי ה12 חודש מותר לו להגיד בכללי כרגיל קדיש כמו שהיה אומר בזמן ה12 חודש?

תשובה:

שלום וברכה

1. בשו"ת בית היוצר או"ח סי' מה הובא שיש שני טעמים למה לא לומר קדיש בחודש ה12, אם משום שמחזיקו כרשע ואינו לכבודו, או משום שעל ידי כך גורם עליו קטיגוריה בשמים שהוא רשע, ואז יצא שכרו בהפסדו, ולכן מחמיר שם בענין זה ביותר. אמנם בשו"ת חתם סופר יו"ד סי' שכו אבהע"ז ח"א סי' סט כתב לענין המאבד עצמו לדעת, שכיון שכבר נעשה רשע בעצם מעשהו הרע, יש לומר עליו קדיש גם בחודש ה12, ולדבריו אפשר שכך הוא גם במחלל שבת בפרהסיה כל ימיו.

2. החתם סופר מוה למעשה לומר קדיש גם על מחלל שבת.

3. כפשוטו, מי שמוכן לחלל שבת גם בפני רבנים אנשים דתייםן, ברחוב וכו', הוא מחלל שבת בפרהסיה.

4. מותר לומר קדיש גם אחר ה12 חודש, אבל אם יש שם אבלים אחרים לא יאמר.

בשורות טובות ישועות ונחמות.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל