לתרומות לחץ כאן

ספק בברכות קריאת שמע בשחרית וערבית

שאלה:

1. אם מסתפק אם אמר אחרי קריאת שמע שחרית אמת ואמונה במקום אמת ויציב- צריך לחזור?.
יש הבדל בין אשכנזים לספרדים בזה?
2. אותו הדין גם בערבית אם מסתפק אם אמר אמת ויציב במקום אמת ואמונה?
יש הבדל בין אשכנזים לספרדים בזה?

תשובה:

ספק ברכות להקל, כך שודאי אינו חוזר.

כמו כן, יש לשים לב שמן הסתם זה לא ספק אמיתי, אלא נובע מהקושי הכללי של ה- ocd ואין להתייחס לכך.

כמובן שתשובתנו נכונה בכל מקרה, גם למי שאין לו את הקושי הזה, והדברים מפורשים בשולחן ערוך סימן סז סעיף א

"ספק אם קרא ק"ש, חוזר וקורא ומברך לפניה ולאחריה. אבל אם יודע שקראה, אלא שמסופק אם ברך לפניה ולאחריה, אינו חוזר ומברך". 

בשורות טובות.

הצטרף לדיון

5 תגובות

  1. לוודא שהבנתי נכון בשלושת הנקודות הבאות:

    1. בין בתפילת שחרית- שמסתפק אם אמר אחרי קריאת שמע שחרית אמת ואמונה במקום אמת ויציב ובין בתפילת ערבית שמסתפק אם אמר אמת ויציב במקום אמת ואמונה- אינו חוזר.
    2. כל זה גם לפי האשכנזים וגם לפי הספרדים
    3. זהו הדין הלכה למעשה לכל ציבור האנשים ואין כאן איזו הקלה מצד שהשואל מתמודד עם משהו מאובחן של כפייתיות הלכתית/או. סי די. /OCD?

    הבנתי נכון בכל שלושת הנקודות הללו?

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל