שאלה:
האם ראוי להימנע מלהתקשר בטלפון במוצ"ש לאדם חילוני שאינו שומר שבת וככל הנראה לא עשה הבדלה וגם לא הוציא את השבת בדרך אחרת ?
אשמח להבין : אם אין עניין- למה לא חוששים שבעצם מחטיאים אותו , הרי בשבילו זה עדיין שבת !
תודה רבה מראש
תשובה:
שלום וברכה
מותר ליהנות ממלאכה הנעשית על ידי מי שלא עושה הבדלה, למשל לנסוע באוטובוס עם נהג חילוני במוצ"ש וכדומה, העולם נוהגים גם לא להמנע מטלפון או הזמנת מונית במוצ"ש אף שנכון הדבר שבזה יש קצת יותר סיבה לחשוש כיון שבלי הטלפון שלך יתכן שלא היה עושה מלאכה, והגרש"ז אויערבך כבר עורר על חומרא זו ואמר שיש בה טעם.
מקורות:
ראה שו"ת ציץ אליעזר חי"א סי' לד וחי"ב סי' לז, תשובות והנהגות ח"ב סי' קסא, שש"כ פרק נט סעי' ח, ובהערה כז בשם הגרש"ז אויערבך. אולם כאמור נהגו להקל, ובתשובות והנהגות שם מבאר בזה שני טעמים: 1. שלא כמו בשבת שכל מלאכה הוא איסור בפני עצמו, כאן זה איסור כללי שלא לעשות מלאכה שמא ישכח להבדיל, ולכן לא שייך בזה דין לפני עיוור. 2. כיון שהטעם הוא שמא ישכח, מומר שאינו מתכוון לעשות הבדלה, אין בזה הכשלה בלאו הכי ואין טעם לגביו בזה.
תודה רבה על תשובתכם המהירה!
אם יש בזה טעם- אז עד מתי ראוי להימנע מלהתקשר אליו? האם עד יום רביעי (שכבר לא ניתן לעשות הבדלה) ?
האם נכון שאם נאמר לו "שבוע טוב" והוא יענה "שבוע טוב" אז זה יכול להחשב לגביו כהבדלה?
יש כאן משהו אחד שלא זכיתי להבין. ככל שיש לחשוש לכך הרי שזה לא רק במוצש”ק. זה אמור להיות בעייתי לכאורה לפחות עד מוצאי יום שלישי.
יש שהחמירו לומר לו שבוע טוב מטעם זה, ולמעשה לא שמענו שהחמירו ביותר מכך, אז אין להחמיר.
אכן ציינה זאת אחת המגיבות. הענין הוא שאין לדבר סוף…
השאר תגובה