לתרומות לחץ כאן

שינוי גורל של האדם – רצונך שאחזיר את העולם לתוהו ובוהו?!

שאלה:

הרב זמיר כהן אמר שבדרך כלל אדם יכול לשנות את גורלו על ידי מעשים טובים. כמו תרומה של צדקה ועוד כל מיני דברים אחרים, וזה בפרט.

ובכלל יש אדם שאינו יכול לשנות את גורלו, מכיוון שעוד אנשים תלויים בגורל שלו.

אם ניקח דוגמה לכל מקרה.

1. אדם ללא מזל בפרט, על ידי תרומה של צדקה ושמירת שבת, וכבוד לה' וכבוד לאשתו ולהוריו ולמשפחתו, ובכלל לכל הבריות, הוא יכול לשנות את המזל, ולהתעשר, כי יהודי הוא מעל למזל. יש גם את הסיפור המפורסם של יוסף מוקיר שבת, שהיה לו מעט כסף, אך הוא שמר את השבת ברמה גבוהה מאוד, ולקראת כניסת השבת הוא קנה דג גדול שבתוכו הייתה מרגלית שמישהו עשיר איבד אותו בגלל גאווה.

2. שאדם שאחרים תלויים במזל שלו, אין לו מה לעשות, והוא יישאר בלי מזל בלי קשר למעשיו, כי זה כבר בכלל. ובשביל לשנות את מזלו, ה' יצטרך להחזיר תוהו ובוהו, ולעשות את כל החשבונות של כל האנשים בעולם מחדש.

השאלה היא כזו. ה' הוא כל יכול, אז הוא בטוח יכול לשנות בחשבונות את מה שזקוק האדם גם בלי תוהו ובוהו.

אם ככה, איזה מניעה יש למעשים מיוחדים מאוד שיעשה האדם, שאז גם בכלל ישתנה מזלו גם בלי להחזיר תוהו ובוהו.?

תשובה:

שלום וברכה

אנסה להסביר את הדברים מעט יתר לעומק, דברי הרב כהן שהזכרת, אמורים לגבי המעשה הידוע ברבי אלעזר בן פדת מגדולי האמוראים שהיה עני מרוד וחסר כל שהתפלל לה' לפרנסה טובה ונענה באופן שהזכרת "רצונך שאחזיר את העולם לתוהו ובוהו"?! ומבאר הגר"ח פרידלנדר בספרו שפתי חיים בארוכה, ומקור הדברים ברמח"ל, שיש בעולם שתי הנהגות של בורא עולם "הנהגת היחוד" ו"הנהגת המשפט". הנהגת המשפט ענינה כעין שכר ועונש, אדם ראוי לחיים טובים יקבל לא ראוי לא יקבל, זה אפשר לשנות על ידי תפילה ומעשים טובים וכו'. אבל יש נושא שנקרא הנהגת היחוד, שענינו מה תפקיד האדם בעולם? תאר לך אדם שלפי שורש נשמתו התיקון שלו הוא לעבוד את ה' מתוך עוני, אדם כזה יתפלל להתעשר האם זה יתכן? הרי זה בכלל לא לטובתו ולא יתכן לפי תפקידו! וזוהי הכוונה רצונך שאחזיר את העולם לתוהו ובוהו, כלומר, כדי שיהיה לאותו אדם כסף הוא צריך להוולד בזמן אחר עם תפקיד אחר בכל הפסיפס, וזה הרי ה' לא עושה, ממילא עתה לפי מצבו ושורש נשמתו כך היא טובתו ותיקונו ויעודו ואין טעם לשנות זאת. כך שהנושא אינו אם ה' יכול לסדר את החשבונות או לא, אלא מה תכלית האדם בעולמו. תאר לך אדם שירד לעולם הזה בגלגול במטרה שיהיה חולה בחולי מסויים כי לפי חטאו בדור קודם זה מה שעדיין חסר לו לתיקון השלם, היעלה על הדעת שבגלל תפילתו תסור מנו מחלתו? מה ירויח? הרי בזה הוא מפסיד את כל תכלית ביאתו לעולם! זהו יסוד הדברים.

כמובן אנחנו אף פעם לא יודעים למה בא לנו קושי כזה או אחר ותמיד מתפללים ומקווים, והרבה פעמים חסר לאדם משהו ר כדי לעורר אותו לתפילה ולקירבת ה', ואם בורא עולם יודע שטובתנו לא לקבל, הוא את שלו יעשה, אין זה שחבון שלנו.

ברכה והצלחה ושנדע תמיד רק טוב וחסד כל ימינו.

הצטרף לדיון

תגובה 1

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל