לתרומות לחץ כאן

קריאה לאור החשמל – ”שמא יטה”

שאלה:

שמועה שמעתי בשם מורינו החזו”א כי הוא הקפיד לא לקרוא גם לאור החשמל משום לא פלוג. האם השמועה הזאת נכונה? או שמא הכוונה הייתה שגם אם יש אור חשמל ואין חשש לשמא יטה עדיין הקפיד לא לקרוא לאור הנר משום לא פלוג אך עדיין החשש הוא מהנרות ולא מהחשמל ואה”נ לאחר שהנרות כבו כבר לא היה שום חשש.
לעצם הדבר זה מאוד תמוה שכן כידוע הוא הרי אסר את השימוש בחשמל מכל וכל משום חילול השם גם בלי הנושא של שמא יטה.

תשובה:

שלום וברכה

החזון איש הקפיד לא להשתמש בחשמל בכלל בשבת, גם לא מגנרטור משום מראית העין, שאנשים יהיו סבורים שזהו חשמל של חברת החשמל, כך נהגו גם אצל הגר"ח קנייבסקי ועוד לא להשתמש בגנרטור בשבת, אכן יש שמועה שאסר בזה גם משום שמא יטה.

הצטרף לדיון

4 תגובות

  1. יישר כוח על התשובה המהירה. הדברים אכן ידועים ומפורסמים. אלא שהשאלה הייתה במקום שחשש זה לא קיים. כיום כשעניין הגנרטור התקבל בציבור וידוע שרבים מבני הישיבות ואברכי הכוללים בני התורה גם מתלמידיו משתמשים בזה בשופי לכאורה כבר אין את החשש של מראית העין. כמו”כ בחו”ל ששם אין בעיה. כמו גם כפי שדובר לאחרונה שחברת החשמל תבדוק אפשרויות לעבור לאספקת חשמל אוטומטי באישור רבנים מומחים בתחום. האם ידוע לרבנים החשובים שליט”א מה דעתו בנושא לעניין ”שמא יטה”?

  2. לא זכיתי להבין. לכאורה הרי התיקון הנדרש זה להחליף נורה ולא מצינו בחז”ל שחששו לשמא יחליף את הפתילה. ובתיקונים שמעבר לכך הרי צריך כבר מומחה. זה לא משהו שכל אחד יכול לעשות. לכאורה הכוונה הייתה אכן שהחשש של שמא יטה קיים רק בנרות שמן אך הוא קיים גם כאשר יש אור נוסף מהחשמל. אך החשמל עצמו לא נאסר. וראיה לדבר נרות שעווה. שבהם אין את האיסור כי אין את החשש.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל