לתרומות לחץ כאן

כמה שאלות כלליות בתפילה

שאלה:

בס"ד
שלום כבוד הרבנים. אני חוזר בתשובה ויש לי שאלות קיטבג מה שנקרא:
השאלות:
1. האם חובה לשים יד ימין על אזור העיניים בקריאת שמע? מה עומד מאחורי זה חוץ מריכוז?
2. שמתי לב שבשחרית, אנשים שמים צדקה ב"ויברך דויד" כשצריך לעמוד; מה העניין לכך?
3. האם כשתלמד חכם או זקן נכנס לבית הכנסת צריך לעמוד? כלומר להראות כבוד?
4. האם צריך רק להקשיב לשליח ציבור מתפלל או להתפלל באופן פעיל יחד איתו? למשל בתפילת שחרית.
5. אצלינו לעיתים קוראים ממש מהר או ממש לאט ויש מקרים שאני עוקף אותם בתפילה כביכול או נמצא מאחורה ומפספס חלק מהתפילה; האם יש צורך לחזור על החלקים שפספסתי בסוף התפילה או שיצאתי ידי חובה כי השליח ציבור קורא את אותם הפסוקים?

אשמח לעזרתכם בעניין בבקשה.

תשובה:

שלום וברכה ידידי

ננסה לענות בקצרה:

1. על פי פשט הדברים, המטרה בנתינת היד על העיניים היא כדי שיוכל לכוון היטב. אמנם יש בזה גם טעמים על פי קבלה, כמובא בשער הכוונות דרוש ה'.

2. המטרה היסודית היא לתת צדקה לפני שמונה עשרה, אלא שכדי שלא להפסיק באמצע ברכות קריאת שמע הקדימו זאת לויברך דוד שהוא פרק שנאמר על הנדבות לבית המקדש, כך הובא בס' שערי הלכה ומנהג.

3. כשאדם מעל גיל שבעים נכנס יש לקום בפניו.

4. בודאי יש להתפלל בעצמך את התפילה!

5. לא יוצאים ידי חובה מהחזן אל תדלג! תתפלל לפי סדר והעיקר שתתחיל שמונה עשרה יחד עם החזן.

בהצלחה רבה מאוד!

הצטרף לדיון

3 תגובות

  1. תודה רבה על העזרה!
    רק אשמח אם תוכל בבקשה להסביר לי את הדבר הבא:
    הבנתי מימך שנגיד ואיחרתי בשחרית לבית הכנסת, והם ב"ברוך שאמר". אני מתחיל מהתחלה עד שהם מגיעים לתפילת עמידה, בה אני גם מצטרף. השאלה היא מה לאחר מכן? סיימתי תפילת עמידה יחד עם כולם וגם את חזרת הש"ץ. לאחר מכן אני ממשיך עם כולם כרגיל, עד הסוף? האם אחרי עלינו לשבח אני צריך להשלים את מה שלא הספקתי בגלל האיחור? הבנתי פשוט שיש קטעים שאסור לדלג עליהם בעיקר "מברוך שאמר" ואילך.
    אשמח לעזרתך.

  2. לא הבנת אותי נכון, אסביר יותר:
    עיקר הנושא של תפילה בציבור ומעלתה, זה להתחיל שמונה עשרה כולם יחד.
    בפסוקי דזמרה אין צורך שכולם יהיו יחד באותו הקצב. נוח מאוד שמיוצר אור יהיו כולם יחד, כי יש כמה דינים לגבי איזה אמן מותר לענות באמצע ברכה וכו' נניח לזה עכשיו.
    כדי להתחיל שמונה עשרה כולם יחד מה עושה מי שמאחר? יש דברים שאסור לדלג וכאן הבנת אותי הפוך, לא אמרתי שתתחיל מהתחלה ואז כשהם יתחילו שמונה תדלג מהמקום בו אתה נמצא ישר לשמונה עשרה, ודאי שלא, כיון שיש דברים שאסור לדלג. למשל המינימום הכרחי שאותו לא מדלגים בשום מצב: ברוך שאמר אשרי ישתבח ומשם עד שמונה עשרה. כל שאר פסוקי דזמרה ניתן לדלג לפי הצורך כאשר אתה משער שאם לא תדלג בהם לא תספיק להתחיל שמונה עשרה עם כולם.
    עדיף לדלג קרבנות מאשר פסוקי דזמרה, גם בתוך פסוקי דזמרה יש איזה שהוא דירוג מה חשוב יותר ומה פחות לענין זה. לא נעייף אותך, באופן כלל ההללוי-ה כולם עדיפים על השאר.
    מה שדילגת תשלים אחרי התפילה.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל