לתרומות מתנות לאביונים לחץ כאן

בעל חי בשבת – המשך

שאלה:

השאלות-המקוריות-היו:
האם לפני שקורא לגוי שיעזור לבע"ח שנמצא בספק צער/סכנה, צריך לדעת להבדיל בין 2 מצבים:
1]כאשר צפוי שהגוי יקיים מלאכה שהינה דאורייתא,
אבל באופן כזה שאינה צריכה לגופה, ו/או בגרמא, או בריחוק מסוג אחר [קיים עוד ריחוק רלוונטי?],
כך שזה יהי בוודאי שבות דשבות, אז מותר לומר לגוי באופן ברור היטב שהוא יקבל על זה כסף שכר?
2]כאשר צפוי שהגוי יקיים מלאכה שהינה דאורייתא באופן רגיל, דהיינו ש-כן צריכה לגופה ולא בגרמא,
אז אסור לקרוא לעזרה [מהגוי] בצורה שהיא ברורה מדי, אלא רק כגון "אם תציל את הבע"ח הזה לבטח לא תפסיד"?
או שכשזה איסור דאורייתא וודאי, בלי אפשרות לשאינה צריכה לגופה או בגרמא, אז אין כל היתר לבקש עזרה מהגוי?
תודה.

למיטב הבנתי השבתם-לי:
כשזה דאורייתא, אם זה בעל חי שלך, כך שיש לך מזה הנאה, אסור ליהנות ממעשיו גם בלא אמירה.
אבל כאשר אין לך ממעשיו של הגוי כל הנאה, אז רק האמירה היא זו האסורה.

השאלות על תשובתכם:

1]אם זה בעל חי של אבא-שלי, או של קרוב-משפחה-אחר, או של שכן יהודי שלי, דהיינו שאינו שייך לי, אבל בכל זאת קיים ספק אם אני נהנה ממנו, אסור ליהנות ממעשיו של הגוי גם בלא אמירה?

2]כאשר אין לי כל הנאה ממעשיו של הגוי, ורק האמירה היא זו שאסורה, האם מותר לי לומר "אם תציל את הבע"ח הזה לבטח לא תפסיד"? או "קיים בע"ח פצוע שצריך עזרה"?
או שלחלוטין אסורה כל אמירה מכל סוג שמרמז על בקשת עזרה לקיום איסור דאורייתא בשבת עבור יהודי, גם אמירה כזאת שלא מבטיחה כסף/מתנה וכדומה?

3]האם במקום שאסור אמירה/דיבור, כן מותר באמצעות סימני-ידיים והבעות-פנים?
ו/או באמצעות דף-מודפס עם הסבר על בקשת העזרה, שהדפסתי אותו מלפני כניסת השבת, כי חששתי שאצטרך לעזרה מהגוי?

4]אם גוי או יהודי-חילוני מגלה שקיים בע"ח פצוע של יהודי-דתי, והגוי/היהודי-החילוני יוזם לטפל בו [בלי בקשת היהודי הדתי],
וזה כולל איסורים דאורייתא של מלאכות שבת במשך השבת, האם היהודי אמור לאסור עליו לקיים כך "משום אסור ליהנות ממעשיו גם בלא אמירה"?
או שבגלל שזה עלול לסבך את היהודי-הדתי עם משטרת-ישראל/מדינה-אחרת, כי הגוי/היהודי-החילוני עלול להלשין למשטרה על היהודי שמסרב לטפל בבע"ח [בשבת],
אז כן מותר לתת לגוי/ליהודי-החילוני לטפל בבע"ח בשבת, גם כאשר זה כולל איסורים דאורייתא של מלאכות שבת במשך השבת?

5]אם גוי יגלה שיהודי לא מטפל בבע"ח שמתייסר בשבת, האם אין חשש שזה עלול להביא התגברות אנטישמיות מהגוי, עד כדי להתיר לגוי לטפל בבע"ח כרצונו, למרות ש-כן קיים ליהודי הנאה מזה?
תודה.

תשובה:

שלום וברכה

1. זה נחשב הנאה.

2. רמז שלא בדרך ציווי כשאין הנאה – מותר.

3. ברור שאסור.

4. באופן כללי יש למחות ביד גוי הבא לעשות מלאכה בית ישראל כמבואר בסימן רעו במשנה ברורה. 

5. זה שהגוי עושה מעצמו בעל כרחו של הישראל אינו איסור עבורנו.

ככל שיש בעיה של איבה ואנטישמיות יש להקל בהנאה ממעשה שבת של גוי.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל