לתרומות לחץ כאן

משחקי ילדים שמפריעים לשכנים/ללכלך את רשות הרבים

שאלה:

שלום
דירה שלנו צמודה להרחבה(מעבר לכניסה לבניין ורחבת כיבוי אש). מייד אחרי הרחבה יש גינת שעשועים ציבורית.
שאלות: 1. ילדים משחקים בכדורגל, תופסת ועוד ברחבה בשבת ואחרי צהוריים בימי חול (חשוב לציין שכאשר ילדים משחקים בגינת שעשועים הדבר לא מפריע כי יש מספיק מרחק עד לחלונות שלנו). כאשר משחקים בכדור יש רעש דפיקות של הכדור על הגדר וכן הכדור הרבה פעמים נכנס לחצר שלנו וילדים בלי סוף נכנסים לחצר בלי רשות ובמידה וכן מבקשים רשות אז זה כל כמה דקות דפיקות בדלת. הדבר מאד מפריע. וכן כאשר לא מצליחים לפתוח את השער עולים על הגדר שוברים עציצים דורכים על פרחים.
כאשר משחקים במשחקים אחרים הילדות צורחות( לא מגזימה עם המילה ממש צורחות). כאשר מדברים עם ההורים מקבלים תשובות בסיגנון : זה שטח ציבורי מותר להם או הם ילדים מה אתה רוצה מהם.
האם באמת מותר לעשות מה שבא מתי שבא בשטח ציבורי? האם אנחנו אכן טועים כשמבקשים לשמור על איזה שהו צורה נורמלית של התנהגות?
2. שאלה לגבי פחים משותפים .שילדיהם של שכנים מסוימים לא זורקים זבל לפחים אלה משאירים בסמוך לפחים, הדבר מביא עכברים וחתולים ולאחרונה כבר היו גם כמה פעמים נחשים. כאשר פונים להורים מקבלים מענה שילדים מפחדים מהחתולים או שלא מצליחים לזרוק כי הם לא מספיק גבוהים.
הדבר הנוסף שמפריעה זה שכאשר יש רוחות זבל קל שמתפזר מתעופף ומגיעה גם לחצר שלנו. האם יש מה לעשות? נפחים הרבה פעמים רקים וזבל מפוזר בחניה שמסביב. העירייה לא תמיד מצליחה להישתלט על הבלגן (חשוב לציין שהם כן מאד משתדלים). האם אין מצווה לא ללכלך את הארץ? האם יש משהו בהלכה בנושא זה?
תודה

תשובה:

שלום וברכה,

1. ילדים שמשחקים בגינה ובשטח ציבורי לא ניתן להעיר להם – אם הם משחקים בשעות המקובלות. טענת רעש של משחקי ילדים לא תקיפה בהלכה. ילדים שמשחקים בכדור והכדור נופל לתוך החצר מותר להעיר להם שלא יכנסו לחצר ולא יעיפו את הכדור לחצר, ושישחקו במקום אחר.

2. אסור לזרוק זבל ברשות הרבים וללכלך את רשות הרבים, וכן אסור להניח זבל באופן שהרוח תעיף ותלכלך את רשות הרבים. וכ"ש שמדובר בארץ ישראל, שמצאנו שאמוראים היו מקפידים על נקיונה של ארץ ישראל. ולכן כדאי שתתלי מודעות על התופעה שמניחים זבל מחוץ לאשפה, ולהעיר את תשומת ליבם שלא ישלחו ילדים קטנים לזרוק אשפה.

בהצלחה. 

מקורות:

1. נחלקו הפוסקים האם ניתן למחות ברעש שהאדם עושה בתוך ביתו. לדעת המחבר יכול למחות כל עוד לא החזיק השכן לעשות רעש בביתו. ולפי דעת הרמ"א (קנו סעיף ב) חולק וסובר שעל רעש שעושה אדם בתוך ביתו אין אפשרות לעכב בעדו. וע"ז הביא הרמ"א את תשובת הריב"ש שאם השכן חולה ומזיק לו הרעש יכול למחות. ועל דברי הריב"ש אלו כתב החזו"א (סימן יג ס"ק יא) שכל זה רק ברעש של פטיש ומלאכה, אבל ברעש של ילדים לעולם לא ניתן למחות גם בחולים ומבוגרים. 

הרי לנו שרעש טבעי של ילדים לא ניתן למחות כלל. וכ"ש כשמדובר במשחקי ילדים בשטח ציבורי שלא ניתן למחות בעדם – אם הם משחקים בשעות היום.

2. אסור ללכלך את רשות הרבים – רש"י ב"ק ו, א ד"ה בימות החמה. 

הצטרף לדיון

4 תגובות

  1. שלום הרב,
    תודה על תשובתכם. במקורות הרב רשם "שרעש טבעי של ילדים" – לצערי לא מדובר ברעש טבעי , מדובר בצרחות ממש. לא צעקות וצחוק- אלא צרחות. בהתחלה הייתי יוצאת לבדוק אם אולי משהו קרה לילדה שהיא צורכת כך, עד שהבנתי שזה קולות שהן עושות כאשר משחקות. בשום מקום אחר לא שמעתי שילדות מרעישות כך וגם מה עם הכתוב: כל כבודה בת מלך פנימה … הרי צרחות שכאלה מושכות עין. האם זה דרך ארץ להתנהג כך לבנות ישראל?

  2. אני מניח שאת לא רגילה לגור ליד מגרש משחקים, קשה להאמין שדוקא אצלכם התקבצו כל הילדים הצרחניים שיש, נכון שזה לא עדין ולא צנוע, אבל זה ענין חינוכי שקשור להורים, מה שנוגע אליכם שאם זה נעשה בשעות מקובלות ובמקום מקובל, אין כאן תביעת נזיקין.

  3. שלום הרב,
    אנחנו גרים בדירה זו כבר 15 שנה . רק לאחרונה המצב נהיה כזה (לדעתי אחרי סגרים של קורונה משהו השתבש. לפני זה ילדים שחקו והרעש היה באמת טבעי סביר. יש לנו גם ילדים קטנים בבית והם לא צורחים כך. אני מבינה שרב חושב שאני מגזימה(דרך אנשים להגזים) בתאור, אבל זה באמת כך. כמובן שאי אפשר להשוות עם ערים מעורבים או חילונים ששם דקת גמור אבל אני משווה עם רחבה של בניינים אחרים ברחוב שלנו וגם רחוב מעלינו שאלו רחובות של חרדים בלבד בעיר חרדית. כמו כן לרוב הצרחות קשורות לבנות כשמשחקות , הבנים בעיקר עניין הכדור.
    כמו כן הרב כתב לגבי שעות היום – האם הרב מתכוון שעות של אור או שעות שמדינה קבע ומה שרשום על מגרש משחקים?
    תודה

  4. מותר לשחק בגינה בכל שעות היום שיש אור. ולא נהוג היום כמעט לנוח בין 2-4 בצהריים ולכן לא ניתן למנוע על כך.
    העובדה שאת מספרת שהילדים אצלכם מרעישים בצורה חריגה צריך לגשת לאיש חינוך במקום ולעורר את תשומת ליבו. זה דבר שדרוש טיפול, אבל לא ניתן לסלק את הילדים מהגינה, אולי זה רק יחריף את המצב.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל