לתרומות לחץ כאן

תענוגות העולם הזה

שאלה:

בתורה לעדן יש משמעות חיובית, למשל גן עדן , להתעדן ולהתענג בשבת וכדומה. המילה עדין היא חיובית.

אבל בסיפור הבא (משנה מסכת אבות), לעדן יש משמעות שלילית:
ישבו רבי יהודה ורבי יוסי ורבי שמעון, וישב יהודה בן גרים לידם. פתח רבי יהודה ואמר : כמה נאים מעשיהן של אומה זו : תקנו שווקים, תקנו גשרים, תקנו מרחצאות. רבי יוסי שתק. נענה רבי שמעון בן יוחאי ואמר : כל מה שתקנו לא תקנו אלא לצורך עצמן. תקנו שווקין להושיב בהן שונות, מרחצאות לעדן בהם עצמן, גשרים ליטול מהן מכס. הלך יהודה בן גרים וסיפר דבריהם, ונשמעו למלכות. אמרו : יהודה שעילה יתעלה, יוסי ששתק יגלה לציפורי, שמעון שגינה יהרג.

אני מבין ששונות (פרוצות) זה דבר רע
אני מבין שלגבות מכס (שזה מעשה אגואיסטי) זה דבר רע.
אבל מדוע "לעדן את עצמם" זה דבר שלילי ? אדרבה מרחצאות גורמות לאדם להיות נקי ולהימנע ממחלות.

אשמח לתשובתכם

תשובה:

שלום וברכה

ראשית המשמעות העיקרית של משנה שכל מה שעשו זה רק לעצמם ולאו דוקא באורח שלילי. אבל גם אם נפרש זאת דוקא לשלילה, ברור  הדבר שעידון – תענוג, תלוי בשביל מה הוא נעשה… עונג שבת היא מצוה,ף עונג הנשמות הוא דבר רוחני חיובי, אבל אדם שיושב לו חצאי ימים בספה חמה בבית המלון ומענג את גופו עד שנעשה עורו ורדרד ורך מחום המים המפנקים, זה לא הנהגה חיובית, זה רדיפה אחרי תאוות ועינוגי העולם הזה.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל