לתרומות מתנות לאביונים לחץ כאן

טלטול המפתח במקום שאין עירוב

שאלה:

שלום כבוד הרב,
לפעמים המשפחה מזמינים אותי בשבת להתארח ואני לא רוצה לסמוך על העירוב בשום אופן (הרבה רבנים סוברים שאין לסמוך ובניהם גם הרב מאיר אליהו). מה הפתרון לגבי נשיאת מפתח? מאחר ואין עוד אדם שינעל את דלת הבית ביציאה כך שאצטרך לקחת איתי מפתח וזה דבר שלא ארצה לעשות.
אני גר בבניין האם מותר לי להחביא אותו מחוץ לדירה שלי אלא בקומה? או שגם שם יש בעיה מאחר שזאת רשות גם של שכנים (חילוניים לגמרי).
תודה רבה מראש.

תשובה:

במידה והדיירים הם שומרי מצוות תעשה עירוב חצרות וכך בבנין עצמו תוכל לטלטל זה מאוד מיקל. ואז, או שאתה מצניע את המפתח מערב שבת בחדר המדרגות ליד הדלת, או שאתה עושה כעין חגורה שהמפתח הוא האבזם שלה ושם מתחת לחולצה, בני חו"ל מכירים את זה היטב, אין אדם מבני חו"ל שאין לו כזו חגורה וזה נמכר בחנויות שונות.

מקורות:

יש לך חגורה או המפתח מוצנע בחדר מדרגות, איך משתמשים כדי שלא להכניס מחדר המדרגות הביתה?

כאשר אין עירוב אם הדלת נפתחת כלפי חוץ יש להוציא את המפתח מחור המנעול קודם פתיחת הדלת. בעיה זו ניתנת לפתרון בקלות, הבעיה הקשה יותר היא כיצד לפתוח את הדלת כאשר אתה בא מבחוץ והדלת נפתחת כלפי פנים [המפתח כמובן משמש כאבזם לחגורה כידוע לתושבי חו”ל, אחרת אסור לטלטלו]. בענין זה  כתבו בס’ ארחות שבת פרק עשרים ושמונה סעיף צח כך: במקרה שחדר המדרגות הוא בגדר חצר שאינה מעורבת, אסור להכניס את המפתח ממנו אל תוך הדירה, ולכן הבא לפתוח את דלת הדירה במפתח הנתון בחגורתו או במפתח שהיה מוצנע בחדר המדרגות, יעשה כך: יכניס את המפתח לחור המנעול, ויפתח את המנעול בעוד הדלת סגורה,ואח”כ יוציא את המפתח מחור המנעול וישוב ויחגור עצמו בחגורה, או ישוב ויצניענו, ואז יפתח את הדלת. ואם אין בדלת ידית מבחוץ ואין אפשרות לפתוח את המנעול בלי דחיפת הדלת פנימה, יסיר את החגורה מגופו וינעץ את המפתח בחור המנעול, וירפה ידו ממנו, ואח”כ יחזור ויחזיק בחגורה, ויכניס את הדלת מעט פנימה, ויקפיד להחזיק את קצה החגורה בחוץ בעת הכנסת הדלת פנימה. ומפתח שאינו מחובר בחגורה, יעשה לו מערב שבת שלשלת שתשמש לו כיד, ויאחזנה בחוץ בשעת הכנסת הדלת פנימה, ואח”כ יוציא את המפתח מחור המנעול ויחזור ויחגור את החגורה, או שיחזור ויצניענו בחדר המדרגות ואז יכנס פנימה. ועיי”ש מקורותיו משו”ת מנחת יצחק ועוד.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל