לתרומות לחץ כאן

שבת

שאלה:

שלום,
1. צביעה במשקין- כאשר פיניתי את השולחן של שבת מהפסולת שבו, היו כוסות של שתייה , האחת עם מים והשניה עם יין, ושפכתי בטעות את היין לתוך כוס המים והמים נצבעו, כמובן עשיתי זאת כדי להשליך זאת לאשפה, ז"א לאבד זאת, ולא בשביל צביעה. האם לדעה שחוששת גם לצביעה במשקין, יש בעיה עם זה, כאשר מדבור באופן שעושים זאת כדי לרכז את הנוזלים לכוס אחת ולאחר מכן להשליכה לאשפה?
2. טלטול מוקצה- לפני מספר שבתות נתבקשתי ע"י שכני, להאכיל את הדגים שלו כאשר הם לא היו בבית בשבת, המפתח של הדירה שלו היה בתוך ארון כתר, והיה מונח תחת קוטל חרקים, כמובן כבוי,( מכשיר חשמלי שתולים ויש בתוכו מנורות שמושכות את החרקים אליהן), וכן על הארון הייתה מושענת דלת עץ וזכוכית שיצאה מהמקום, הסתפקתי אם מותר לי להזיז או להשעין עליי את הדלת כדי שאוכל לפתוח את הארון וכן האם יהיה מותר לקחת את המפתח שמונח תחת המכשיר החשמלי בצורה של טלטול מהצד, כלומר כאשר אני דוחף את היד שלי תחת המכשיר ולוקח את המפתח,
תודה רבה

תשובה:

שלום וברכה

גם לשיטה שיש צביעה במשקין אם זה נעשה בדרך ההפוכה, כלומר תחילה היין ועל זה מים, אין איסור, ובכל מקרה העיקר להלכה שאין צביעה בשקין ולכן כא שהוא דבר שאינו מתכוין, פסיק רישא דלא ניחא ליה – ודאי אין לחשוש.

בנוגע למפתח שם, לטלטל את המוקצה באופן של טלטול מן הצד מותר, השאלה אםפ המפתח אינו בסיס לדבר האסור ככל שהיו עליו חפצי מוקצה ובמידה ששם מקומו והדבר נעשה בכוונה תחילה יש לחוש שאכן זה כך.

הצטרף לדיון

4 תגובות

  1. אבל יש פה כמה עניינים
    1. מדובר בכלי שמלאכתו לאיסור
    2. דין של שוכח, הרי כוונתו שאני אקח את המפתח משם ביום שישי, ואשתמש בשבת, ולא רצה שהוא יישאר שם בבין השמשות

  2. על כלי שמלאכתו לאיסור זו מחלוקת, ובפרט שהוא כלי שמלאכתו לאסור שאין לו תשמישי היתר שיש שסברו שהוא מוקצה מחמת גופו.
    במקרה שביקש שתיקח לפני שבת זה אכן בגדר שכח ואינו בסיס.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל