לתרומות לחץ כאן

חישוב בליעת איסור בכלי

שאלה:

בס"ד

שלום וברכה,
כלי שבישלו בו כל פעם בדרך קבע רק תבשיל מסויים, אשר אחוז מסויים ממנו הוא איסור. נניח 30% מהתבשיל הוא איסור והשאר היתר.
האם זה יהיה מדוייק לומר שהבליעה המקסימלית של האיסור בכלי היא לא יותר מ 30% מנפחו? ואם יבשל אחר כך מאכל היתר בתוך כלי זה יצטרך לחשב שישים רק כנגד 30% מנפח הכלי שבלע איסור? או שגם קיימת אפשרות שנבלע האיסור בכלי ביותר מכך?
כמובן שהשאלה שלי היא רק לדעת השו"ע שפוסק שאין חנ"נ בשאר איסורים, או במצבים בהם לא אומרים חנ"נ.

תשובה:

שלום וברכה

אנחנו נוקטים שאין דרך לדעת כמה הכלי בלע ולעולם משערים כנגד כולו.

מקורות:

ראה שו"ע יו"ד סי' צח סעי' ד, וע"ע שו"ת יביע אומר ח"ח יו"ד סי' ד.

הצטרף לדיון

4 תגובות

  1. בס"ד

    שלום וברכה,
    אמת שאם איסור נפל להיתר, אנו משערים כנגד כל האיסור כי לא ידעינן כמה נפיק מיניה, וכדברי השו"ע צח,ד. וכך הדין לגבי כלי שבושל בו האיסור, אנו משערים שבלע את כולו כי אנו לא יודעים לומר כמה בלע הכלי. נניח האיסור שנפל הוא 1 סמ"ק, הרי שהכלי בלע 1 סמ"ק איסור. ובפעם הבאה שאבשל בכלי, צריך 60 סמ"ק היתר כנגד כנגד 1 סמ"ק של איסור מהבישול הקודם.

    אך בחשיבה נוספת, חשבתי לומר שיש הבדל. כי במקרה שתיארתי לעיל, מדובר על תערובת של איסור והיתר ביחס של 30% איסור ו- 70% היתר מעורבים יחד באופן אחיד (שאינם חנ"נ- לדעת השו"ע שאין חנ"נ בשאר איסורים) ולא מדובר בדבר שכולו אסור מצד עצמו או משום חנ"נ.
    וכאן לכאורה, במקרה שמדובר בתערובת אחידה של איסור והיתר שנפלה לתוך תבשיל אחר או שבושלה בכלי, יש לכאורה לשער 60 רק כנגד אותו אחוז יחסי של האיסור בתערובת, כי ממאי נפשך, כל בליעה שהיא שהכלי יבלע מאותה תערובת אחידה (שהאיסור וההיתר מעורבים היטב), רק 30% מאותה בליעה שנבלעה בכלי מהתערובת, מהווה את האיסור ו- 70% היתר. ונמצא שגם אם אבשל את אותה תערובת בכלי כמה פעמים, המקסימום של האיסור שהכלי יבלע הוא לא יותר מ- 30% מנפחו, כי גם אם נאמר שכל הכלי בלוע מהתערובת, הרי שרק 30% מהתערובת היא איסור.

    הרי איך אפשר לומר שבתערובת אחידה יבלע יותר איסור מאשר היתר, הרי כל בליעה שתבלע בכלי היא בליעה אחידה של תערובת שמורכבת מ- 30% איסור ומ-70% היתר.
    אם התערובת לא היתה אחידה, אז אכן יש חשש שהכלי בלע יותר מהאיסור.. אבל אם היא אחידה.. לכאורה קשה לומר כך..
    האם לדעתכם יש משהו בדבריי?

  2. בודאי שיש סברא בדבריך, אבל כיון שחז"ל הלכו כל כך רחוק, שגם כאשר האיסור הוא קטן יחסית הם מבקשים לחשב כנגד כל הכלי, כלומר האיסור מבליע יותר מנפחו, הרי שיש כאן סוג של לא פלוג כזה שחייב לחשב במקסימום.

  3. אבל חז"ל לכאורה גזרו אפילו באיסור קטן לחשב כנגד כל הכלי, דווקא באופן שהאיסור אוסר את התערובת מדין חנ"נ, שאז קבעו חז"ל רף גבוה שבולע כל הכלי שהרי לא ניתן לדעת כמה מהתערובת שכולה אסורה ידין חנ"נ נבלעה בכלי. אבל באופן שהתערובת אינה חנ"נ, הרי שיש לכאורה לחשב רק כנגד החלק היחסי של האיסור..שהרי אנחנו יודעים שהמקסימום שיכול להיבלע בכלי זה רק אותו אחוז יחסי של האיסור בתערובת..

  4. אמנם בכל מקרה זה הרבה יותר מגודל האיסור עצמו, ולכן בלאו הכי מדובר כאן על סוג של לא פלוג. כזית בשר טריפה שמתבשל לבדו בסיר ענק אוסר את כל הסיר..

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל