שאלה:
שלום לכבוד הרב,
1. מה דין ברכת שחלק מחוכמתו ליראיו כיום?
2. כדי לאדם שילמוד הרבה גמרא בשכחה או מעט בזכירה אם יחזור עליה מחדש אחרי שייסים המסכתות?
תשובה:
1. לדעתי אין לברך ברכה זו בזמנינו בשם ומלכות.
2. יש ללמוד באופן יעיל ואיכותי, כלומר לא ללמוד פעם אחת ולהמשיך, אלא לחזור בצורה סבירה וטובה כדי שיוכל לזכור, נניח ילמד כל יום ויסכם בסוף לימודו מה למד היום, ולמחרת יתחיל לימודו בסיכום של מה שלמד אתמול ואז ימשיך, אחרי שבוע יחזור על מה שלמד באותו שבוע. בסיום פרק יעשה חזרה מהירה על הפרק, ואז ימשיך הלאה. אגב סיכומים בכתב מאוד יעילים.
בהצלחה רבה.
מקורות:
1. בענין זה נחלקו הדעות: יש סוברים שהואיל ולכמה ענינים נזכר בפוסקים שאין תלמיד חכם בזמן הזה, אין לברך בזמנינו ברכה זו אפילו על חכם גדול שבדור אלא בלי שם ומלכות, ראה שו”ת ציץ אליעזר חכ”ב סי’ יד אות ב, ישכיל עבדי ח”ח סי’ כה, שלמת חיים סי’ קמ, הר צבי ח”א סי’ קטו, ואור לציון ח”ב עמ’ שי. ויש שסברו שאף בזמנינו הכל נקבע לפי החכם המופלג שבאותו הדור, ולכן מי שנחשב למורה הוראה מובהק שבני התורה נשמעים להכרעותיו, ניתן לברך עליו ברכה זו בשם ומלכות, ראה שו”ת אז נדברו חי”א סי’ ד, והליכות עולם ח”ב סי’ קעט.