לתרומות לחץ כאן

ידיעה ובחירה

מתוך הנחה ברורה שהכל גלוי בפני הקדוש ברוך הוא כך שגם העתיד ידוע לו נוצרת בעיה בזכות הבחירה שכן לפני שאדם נולד הקדוש ברוך הוא יודע את עתידו וגם אם יהיה רשע או ישר ובעצם לזכות הבחירה אין שום משמעות והיא למעשה לא מתקיימת ואם אכן אדם נשפט אחרי מותו בבית דין של מעלה אזי גם פסק הדין ידוע מראש ואפילו העונש מה גם שהאנשים שנפגעו ע"י אותו רשע חייהם הושפעו מאותו רשע ממנו הם סבלו קל וחומר אם אנשים קיפחו את חייהם ע"י אותו רשע איזו זכות בחירה עמדה להם? והאם מותר לשחרר אנס או רוצח בידיעה ברורה שהם יעשו זאת שוב ?

תשובה

זו היא אחת מהשאלות הידועות, ויש הרבה דרכים עמוקים כדי להבין את העניין.

וקודם כל ברצוני להקדים שהתורה אומרת לנו שיש לאדם זכות בחירה, ולכן הוא יקבל שכר טוב על מעשיו הטובים ועונש על מעשיו הלא טובים. וצריך לדעת שכל מה שכתוב בתורה הכל אמת לאמיתה גם אם אנחנו לא מבינים את הכל, ואמשיל לך משל, אתה יושב בבית וכתב במחשב, האם אתה יודע איך המחשב עובד? אתה מדליק חשמל בבית וכל מיני מכשירים כאילו ואחרים, האם אתה יודע ומבין איך בדיוק הם עובדים? וודאי שאתה לא מתחיל להבין דברים אילו, אבל זה לא משנה את המעשים שלך ואתה לא אומר שמכיון שאתה לא מבין איך זה עובד אתה לא תשתמש בכל הדברים האילו, וזאת מפני שהדבר ברור לך שכשתלדיק את המתג של האור, האור ידלק גם אתה לא מבין איך ולכן אתה מדליק אותו, וכמו כן בדרכי שמים צריך להאמין שכל מה שכתוב בתורה הכל אמת לאמיתה, גם אם אנחנו לא מתחילים להבין את העומק שבדברים.

ובעצם שאלתך מה שאתה אומר שהקדוש ברוך כבר יודע מראש את סדר כל המאורעות שעתידים להיות, זהו בוודאי אמת לאמיתה הקדוש ברוך בשעת בריאת העולם, ידע את כל מה שעתיד להתרחש במשך כל שנות העולם וידע גם את כל מעשה בני האדם מי יהיה צדיק ומי לא, אבל זה לא אומר שאין לנו בחירה, ובוודאי שכל דבר שאנחנו עושים, וודאי שאנחנו פועלים כך מבחירה אישית שלנו ואף אחד לא כופה עלינו לעשות שום מעשה ממעשינו, וכשאדם זוכה לעשות מצווה הרי זה מבחירה אישית שלו, וחס ושלום להפך כשאדם נופל ועושה עבירה וודאי שאף אחד לא כפה אותו לעשות כך, והכל מבחירה אישית שלו, אלא שהקדוש ברוך יודע מראש מה אנחנו נבחר, ואמשיל לך משל: לאדם שיש לו מסעדה ויש אדם שכל יום נכנס למסעדה שלו ומזמין כל יום את אותו ארוחה, וכך נוהג האדם הזה במשך עשרים שנה ברצף, לאחר עשרים שנה בא אותו אדם ונכנס למסעדה, בוודאי שהבעל הבית אינו שואל אותו מה הוא רוצה להזמין אלא הוא מכין לו את המנה שהוא רגיל להזמין כל יום ונותן לו.

וזאת מפני שהבעל הבית יודע מה הוא רוצה להזמין, עכשיו נשאל את עצמינו האם האדם הזה שנכנס למסעדה לאחר עשרים שנה וביקש עוד פעם את אותו מנה, האם יעלה על דעתינו לומר שהוא לא בחר בכך אלא הבעל הבית הכריח אותו לקחת את המנה הזו, וודאי שאף אחד אינו חושב כך, אלא מה אנחנו מבינים שהבעל הבית מכיר את הלקוח שלו הוותיק וכשהוא נכנס לחנות הוא כבר יודע מה הוא רוצה לקנות, אבל זה פשוט שהלקוח הוא זה שבוחר מה הוא רוצה לאכול.

וכמו כן הקדוש ברוך הוא מכיר אותנו והוא יודע מה אנחנו נעשה, אבל וודאי שכשאני עושה מעשה אף אחד אינו מכריח אותי ואני הוא זה שעושה אותו.

בנושא זה אפשר להאריך הרבה, אבל אין טעם וסיבה ולהאריך, וכמו שכתבנו כבר שאנחנו צריכים להאמין בכל דברי התורה ובתורה כתוב תמים תהיה עם ה' אלוקיך, ואנחנו צריכים לעשות ולקיים את כל מה שכתוב בתורה, ולהאמין בה בלב שלם, כי הוא חיינו ואורך ימינו, וכל שאר ענייני העולם הכל הכל הבל הבלים.

וביחס לשאלתך האם מותר לשחרר אנס או רוצח כשידוע שהוא יעשה את זה עוד פעם, התשובה היא שאסור.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל