לתרומות לחץ כאן

שבת אצל הורים לא דתיים / סיר שבישלו בו מאכל בשבת

שאלה:

האם מותר להתארח מדי פעם אצל הורים לא דתיים שמדליקים טלויזיה בשבת?
(מקפידים על כשרות ואבא שלי אפילו הולך לבית כנסת אבל מתעקש על טלויזיה).
זה מפריע לי אבל אני רואה אותם פעם בחודש אז סופגת בשביל הקירבה. לבן שלי זה מפריע ולא רוצה ללכת וזה יוצר הרבה מתח מול ההורים שלי.

כמו כן האם סיר שבושל בו בשבת מותר לשימוש כשמבשלים בו לפני שבת עבור השבת?

תודה רבה.

תשובה:

שלום וברכה

קשה לי מאוד לייעץ כיון שאינני מכיר אתכם, מה המצב בן כמה הבן שלך וכדומה, שכן חשוב לשמור על חינוכו ועל שהותו באוירה דתית בשבת. אמנם אם הוא כבר מבוגר יש כאן נושא של כיבוד הורים. כמובן צריך לדעת איך בדיוק לשמור על כשרות בבית שאינו שומר שבת, אינני בטוח שמה שהם סבורים שהם שומרים כשרות הם באמת יודעים את כללי הדין ומקפידים בכך כראוי, לגבי רכישת המוצרים הכשרים, לגבי הקפדה על הכלים, דבר חריף וכיוצא בזה.

לעצם הדבר ודאי יש חשחבות רבה מאוד לשמור על קשר חם וקרוב עם ההורים אף שזה לא חייב להיות תמיד דוקא בשבת שהוא זמן ארוך ומוגבל מבחינת יכולת התנהלות.

לגבי סיר שבישלו בו בשבת, דינו מקביל בעצם למאכל שהתבשל בשבת, כלומר לאותו אדם שבישל בו אסור לאכול ממנו ללא הכשרה לעולם, כיון שהוא בלוע ממאכל שאסור לו לאכול לעולם, אבל לאנשים אחרים שאותו מאכל מותר להם במוצאי שבת [מיד או לאחר בכדי שיעשו, תלוי בשיטות השונות בענין זה] גם הסיר אינו אסור בשימוש [ונהגו להקל בזה גם לגבי מי שבישלו עבורו, ורק למבשל עצמו בשבת הסיר אסור בשימוש]. שוב, ככל שאכן הוא כשר.

בשורות טובות וחיים שמחים ומאושרים.

מקורות:

מגן אברהם סי' שיח ס"ק א-ב.

הצטרף לדיון

2 תגובות

  1. תודה על התשובה. אוסיף פרטים אולי תוכל ליעץ יותר – הילד בן 16, יש לו אחות בת 13. אני גרושה. האבא התרחק מהדת. הבית מתנהל כבית דתי, הולכים לפי הרב עובדיה, הבן לומד בגלל נסיבות ספציפיות בבית ספר חילוני שלומדים בו גם דתיים, מתפלל שלוש תפילות ביום לפחות שתיים במניין, שומר נגיעה, צם את כל הצומות, מקפיד על הכל. רוצה ב"ה בהמשך להכנס לישיבה. מבחינת כשרות אצל ההורים – אני עשרים שנה בתשובה אמא שלי כבר מכירה הכל, מפרידים חלב בשר, מערכת נפרדת לפסח, בוררים, מנפים, המטבח כשר. מבחינת כשרות המטבח אין לי ספק רק עניין הבישול בסירים שבושל בהם בשבת רצינו להיות בטוחים שלא צריך הגעלה כי הבן מצא פסק כזה.
    תודה רבה!

  2. כאמור לגבי הסיר, הבלוע בו אסור רק למי שבישל בו בשבת.
    תשמרי על הבן ההצדיק שלך מכל משמר, אינני יודע מה הנסיבות שגרמו לכך שהוא בבית ספר חילוני, אבל זה מסוכן, תשמרי על צדקותו. רוב נחת.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל