לתרומות לחץ כאן

סתימה בצינור ביוב משותף

שאלה:

שלום וברכה,
אני גר בבנין מגורים שיש בו ארבע דירות בכל קומה, ועל כן צינור הביוב עובר דרך כל הדירות בכל חלק מהבנין בנפרד.
בקומת קרקע, הביוב אינו מתחבר ישירות לצינור המשותף, אלא יורד ישירות לביוב, אבל בהמשך אחרי הכיפוף של הצינור המשותף הוא מתחבר לצינור שמגיע מהדירה התחתונה. (הבנתי שעשו כן כדי למנוע מבעל קומת הקרקע לסבול מהצפות תדירות של הביוב).
כעת נוצרה סתימה והיה צריך להביא איש מקצוע לתקן.
א. האם גם בעל דירת קומת הקרקע נחשב שותף בצינור ומחוייב בהוצאות.
אחד מהשכנים טען שגם אני נהנה מהצינור המשותף מכיון שהצינור שלהם מביא אויר מהגג לצורך זרימת המים.
ב. בסתימה נמצאו קרשים, שאינם יכולים לעבור בשום אופן דרך האסלה רק דרך הפתח הנמצא בגג. הגג נעול באופן תמידי, והגישה אליו הם רק לארבעת דיירי הקומה העליונה – שהם בעלי הגג.
אפשר לדעת כמעט בודאות של מי הקרשים, מאחר והשימוש בהם הוא לצורך בניית סוכה. אבל סביר להניח שילדים זרקו אותם לתוך צינור הביוב.
השאלה היא, האם אפשר לחייב את בעל הקרשים למרות שכנראה הוא לא זרק אותם. ואם אינו ידוע של מי הקרשים, האם אפשר לחייב את ארבעת בעלי הגג משום שרק אצליהם היה יכול להיווצר הנזק.
יישר כח

תשובה:

שלום וברכה,

ככל שמדובר בסתימה בצינור שמשותף, חייבים כל בעלי הדירות להשתתף בהוצאות התיקון. ואין הבדל בין בעלי הקומות העליונות לשאר הדיירים, כולם חייבים לשלם בשווה.

בהצלחה. 

מקורות:

כל תקלה שנעשית ברכוש המשותף ולא יודעים מי בדיוק גרם לתקלה, חייבים כולם להשתתף. אם הסתימה נעשתה על ידי ילד של אחד הדיירים, כיון שקטן שהזיק פטור, וההורים שלו לא חייבים לשלם, ולכן חייבם כולם לשלם. כמו כן אין סיבה לחייב רק את ארבעת הדיירים העליונים, אלא כולם חייבים.

הצטרף לדיון

2 תגובות

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל