לתרומות לחץ כאן

נזק למכשיר אסור של גוי

שאלה:

הנחתי שני פחיות גדולים וכבדים זו על זו בצורה רשלנית ליד פלאפון טיפש (”חכם”) של גוי וזה נפל על הפלאפון. בלי לבדוק הרבה ראיתי עליו חריץ. מאחר ואף אחד לא היה שם הוא לא יכול לדעת מי זה היה. כך שמצד חילול השם אין לי חשש. השאלה היא עדיין האם מחבותי לספר לו ולשלם? האם זה נחשב הפקעת הלוואתו? והאם העובדה שמדובר במכשיר לא מסונן הרי שמותר לכתחילה להזיקו? או שמא לגוי אין בעיה להשתמש במכשיר כזה? הוא לא מצווה על ולא תתורו?

תשובה:

שלום וברכה,

נחלקו הפוסקים האם מזיק לגוי חייב לשלם, אולם אם הגוי לא מודע מיהו הניזק יכול להפקיע את החוב ולא לשלם כדין הפקעת הלוואתו שמותרת בגוי, ופטור גם בדיני שמים.

בהצלחה.

מקורות:

נחלקו הפוסקים האם יש חיוב תשלומים במזיק לגוי. דעת המנחת חינוך שמזיק לגוי פטור אפילו אם מזיק בידיים. אולם דעת השאגת אריה בית מאיר והחזו"א ועוד פוסקים שיש חיוב תשלומים. אולם ברור שכל דבריהם הם רק אם הגוי יודע ותובע את חובו. אבל במקרה שהגוי לא מודע מיהו המזיק וגם לא ידע מכך, יכול המזיק שלא לשלם כדין כל הפקעת הלוואה שלמרות שיש לו חוב לשלם יכול להפקיע את החוב ולא לשלם. ויתירה מכך מצאנו בנתיבות סימן שמח שבגזל הגוי שאסור אם גזל אינו חייב להשיב, וכ"ש בתשלומי נזקין שיכול להפקיע את חובו, ולכן אם הזיק גוי והגוי לא מודע אינו חייב לשלם לכו"ע.

ראה עוד בפתחי חושן חלק נזיקין פרק א הערה א.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל