לתרומות לחץ כאן

התנה עם המתווך שלא ישלם תיווך, מעשר כספים

שאלה:

ראשית, תודה לתשובתכם לשאלות קודמות. וכעת:
א. כשעמדתי למכור דירה רציתי למכור בלי תיווך, באה מתווכת לראות את הדירה, ואמרתי לה במפורש שאני לא רוצה למכור דרך תיווך אלא לבד (כי לא רציתי לשלם דמי תיווך). בסופו של דבר אותה מתווכת מצאה קונה לדירה ואפילו השתתפה באופן פעיל בתיווך של הקונה באופן שלמעשה נמכרה הדירה לקונה הנ"ל. האם עלי לשלם דמי תווך (אולי מדין 'נהנה', אף שהמתווכת אינה תובעת אותי כלל)? ואם כן כמה אחוזים מתוך דמי תווך הרגילים עלי לשלם?
ב. הדירה נמכרה בסכום יותר גבוה (יחסי) מהסכום שבה קניתי אותה לפני כ 30 שנה. כמובן יש עליה טבעית שאינה מחייבת מעשה כספים. שאלתי היא כי לפי דעתי קניתי אותה במחיר מסוים (יחסית זול ביחס לדירות אז), ואילו כיום מכרתי במחיר גבוה יותר מהרגילות של עכשיו, ונראה לי שיש הפרש רציני אם אחשב את הערך היחסי. אני מקוה שהנתונים מובנים.
שאלתי: האם אני חייב במעשר כספים? ואם כן, איך לחשב?

תשובה:

שלום וברכה,

1. אם היה תנאי שלא לשלם דמי תיווך והמתווך שתק והביא לקוח, המוכר לא צריך לשלם דמי תיווך כלל.

2. אם מכרת דירת מגורים כדי לקנות דירה חלופית, אין חובה לתת מעשר כספים כלל – גם לא על החלק שמכרת יותר ממחיר הדירה. אם קנית דירה להשקעה, והדירה התייקרה ומכרת את הדירה, עליך לשלם מעשר מכל הרווח, גם מההתייקרות הטבעית של הדירה.

בהצלחה.

מקורות:

1. מתווך שבא על דעת עצמו דינו כיורד (ביאור הגר"א סו"ס פז). וביורד לשדה חברו ובעל השדה התנה מראש שלא יבנה לו ולא ישלם לו שכר, אינו חייב לשלם לו שכרו. ולכן אם הגיע מתווך לדירה שלו והמוכר התנה שלא ישלם לו שכר, אינו חייב לשלם לו. 

2. כך שמעתי מהגאון הרב מנדל שפרן שליט"א. 

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל